- Project Runeberg -  Illustreret norsk konversationsleksikon / Bind I : A-Byzantinsk kunst (Ordbøgerne: A-Edelig) /
1267-1268

(1907-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Brahe ... - Ordbøgerne: D - débâcle ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

man sattes istand til at overvinde farerne ved samkvem
med guder og aander, var de selvskrevne som prester
og uundværlige ved offerhandlingerne. De har
endvidere udmerket sig som digtere og som lærde; de har
optraadt som astrologer og læger og derigjennem vundet
betydelig indflydelse. De formaaede ogsaa at overvinde
den fare, som en stund truede dem fra buddhismen;
denne maatte sluttelig fortrække fra Forindien. Derimod
rokkedes deres magtstilling under det muhammedanske og
senere under det engelske regime. Nutildags (da man
anslaar deres antal til 10 1/2 mill.) er en hel del af dem
tiggere; andre finder beskjæftigelse som jordarbeidere;
nogle har lært sig engelsk og fundet anvendelse som
lærere og underordnede embedsmænd.

Brahmanisme kaldes den anden store fase af den
religiøse udvikling i Indien; dens rødder kan følges
tilbage til det foregaaende trin, Vedareligionen. Allerede
i Rigveda viser sig spor af, at tænkningen har begyndt
at frigjøre sig fra traditionen; de gamle gudenavne Indra
og Varuna strækker ikke længer til, man taler om væren
og ikkeværen. I b. føres spekulationen videre; den
rækker frem til forestillingen om brahma (s. d.), der
tænkes som en substans, der befinder sig i evig ro; alt
udgaar fra den, den er i alle ting (der siges, at den ligner
saltklumpen, som har opløst sig i vand), og alt stræber
sluttelig tilbage til den; verden er alene et
skinbillede, som kun tilsyneladende eksisterer ved siden af
brahma. Ogsaa mennesket er efter sit inderste væsen
identisk med brahma (ātman, jeg, selv, d. e. brahma):
tat tvam asi, det er dig. Den som er trængt frem til
denne erkjendelse, er frigjort, forløst. De andre holdes
fængslet til verden gjennem sjælevandringen: efter døden
gjenfødes mennesket stadig paany til en tilværelse, hvis
kvalitet afhænger af vedkommendes tidligere gode eller
onde gjerninger (hans «Karman»). Ogsaa denne lære er
ældgammel i Indien, men har vel først fra 8 aarh. f. Kr.
af (men altsaa dog allerede længe før Buddha) faaet sin
fulde udformning. B., som ved siden af sin spekulative
filosofi omfattede troen paa de mange guder og tilmed
gjorde offertjenesten rigere og mere kompliceret end før,
saa en tid sin magtstilling truet af buddhismen. Sluttelig
blev dog b. den seirende, men i en noget ændret form :
ny-b. eller hinduismen (med ca. 150 mill, tilhængere). Ogsaa
i denne form mødes vi af forestillingen om den mystiske
opgaaen i alvæsenet. Men blandt de mange guddommelige
væsener, som man dog fremdeles tror paa, træder
nu de to, Vishnu indkarneret i Krishna (den indiske
Herakles) og Siva (den indiske Dionysos), i forgrunden
og overstraaler den gud Brahma, som allerede før
Buddha’s tid var fremgaaet af det abstrakte begreb
brahma. Med sine talløse religiøse kaster og sekter er
ny-b. et tro speilbillede af hinduracen med dens mange
afskygninger og nuancer. — En reformation indenfor b.
forsøgtes af Ram Mahun Roy; i 1814 optraadte han i
Kalkutta og stiftede foreningen «Brāhma-samādsh», i
hvilken en spekulativ filosofisk retning søger nærmere
at udvikle de moralske og deistiske bestanddele indenfor
religionen; herunder har man ogsaa vist sig modtagelig
for paavirkning af kristelige idéer.

Brahmaputra, elv i Asien, begynder i det vestlige
Tibet i egnen om Manasarovars sjøer, flyder i østlig
retning nord for Himalaja under flere navne:
Tamdsjanchamba, Matsjang og Sangpo. Efter et løb paa ca.
1700 km. bøier den mod s.ø. og gjennembryder under navnet
Dihong fjeldene i en kløft, som aldrig har været betraadt
af europæere. Saa gaar den i s.v. retning gjennem
Assam og derpaa ind i den bengalske slette, hvor den
forener sig med Ganges. De to forenede elve danner
ved sit udløb et vældigt delta. B. er ligesom Ganges en
for hinduerne hellig elv. Dens længde er ca. 3000 km.,
og den har en meget betydelig vandføring. Det nedre
løb er seilbart indtil fjeldene.

Brahma-samadsh, se Brahmanisme.

Brahminer, se Brahmaner.

Brahms, Johannes (1833—1897), t. komponist, søn
af en gjestgiver i Hamburg, begyndte med at komponere
marscher og spille piano paa kaféer, indtil en altfor
velment avisartikel i 1853 gjorde hans navn berømt.
Virkede som kordirigent og lærer hos fyrsten af
Lippe-Detmold. dirigerede Singakademiets koncerter i Wien,
senere i Hamburg, Zürich, Baden-Baden og atter i Wien, hvor
han blev og bl. a. dirigerede i «Gesellschaft der Musikfreunde».

illustration placeholder
Johannes Brahms.


Hans egentlige gjennembrud kom med «Ein deutsches Requiem»
i anledning af moderens død. Fraregnet operaen strækker
hans kompositionsvirksomhed sig omtrent over alle musikens
omraader: fire symfonier, «Schillers Nänie», «Parcernes
sang», koncerter, overturer, en masse kammermusik, en
mængde sange, de ungarske danse, korverker og meget andet
indtil et antal af 120 op. B.var medlem af musikakademiet i
Berlin og det franske institut, æresdoktor i Breslau og
Cambridge. Han begyndte som Schumanns elev, men blev
efterhaanden en slags Efterbeethoven, der satte den rent
musikalske skjønhedsstemning og kunstfærdige
opbygning af toneverket som maal. B. er fremdeles en
omstridt mand, og sikkert er det, at han tidt og ofte
mindre virker ved inspiration end ved konstruktion og
viljearbeide. Men meget i hans kunst, især i hans
sange og kammermusikens andre former, staar
overordentlig høit. Hanslick og Bülow var blandt hans største
beundrere.

Brahui, nomadefolk i det østlige Belutsjistan og i
de tilgrænsende egne af Forindien. Dets sproglige og
antropologiske stilling uklar; det opfattes sedvanlig som
den dravidiske folkestammes yderste forpost mod n.v.
B. er overveiende schiiter og delt i et stort antal
stammer. Herskerfamilien i Belutsjistan hører til b.

Braid [brēd], James (1795—1860), eng. læge, er
grundlægger af den videnskabelige forklaring af hypnotismen,

[1]


[1]
debauch ⓔ, débaucher ⓕ forlede; ⓕ (spec.) faa til at streike, se d. ⓕ skeie ud.

debauch(ery) ⓔ, débauche ⓕ f, udskeielser, rangel.

debauché(e) ⓕ m (f), debauchee ⓔ forfaldent menneske.

debaucher ⓔ, debaucheur, -euse ⓕ m (f), forfører(ske).

debenture ⓔ gjældsbevis; (jernbane-, kommune)obligationer.

debet — ⓣ Debet, Soll n — ⓔ debit — ⓕ restance f.

débile ⓕ svag, affældig.

debilitate ⓔ, débiliter ⓕ svække.

débilité ⓕ f, debility ⓔ svaghed, affældighed

debit ⓔ, débit ⓕ m, debet(side); ⓕ ogs. (ud)salg; foredrag(s-maade); ⓔ ogs. debitere, belaste.

débiter ⓕ sælge; udsprede; hugge til, skjære op; foredrage; give til bedste; debitere.

debitere — ⓣ debitieren — ⓔ (carry (place) to one’s) debit — ⓕ débiter.

debitor — ⓣ Debitor, Schuldner m — ⓔ debtor — ⓕ débiteur m, -trice f.

déblai ⓕ m, udgravning, rydning; pl, fyld, jord.

déblatérer ⓕ skjelde ud.

déblayer ⓕ rydde.

déblayeur ⓕ m, rydningsmand.

débloquer ⓕ befri for blokade.

déboire ⓕ m, (bitter) eftersmag, skuffelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 11:06:58 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ink/1/0692.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free