Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
kratret.
Andet er tilstrækkeligt, og det maa ndentvivl især
til-skrives dette allerede i det inderste Anlæg spirende
Misforhold, at Eatastrophen river ned, hvad hele den
foregaaende Udvikling har opbygget, og at Stykket
ikke kommer til at behage i den ^rad, som de sire
første Acter give haab on1.
Roget, der færdeles fortjener at ndhæves, er det i
poetisk Forstand Maleriske, fom er betinget ved Stykkets
Plan. Det vifer sig i den poetiske Baggrnnd og i
den poetiske Farveblanding. Baggrnnden dannes af
Sagnet om knud ^avards Drab, der allerede fra
Be-gyndelfen af fremstiller sig fom den endnn virkende
Forbigangenhed, i hvis varselfulde Skygger de præsente
Fignrer bevæge sig. Og naar Svend, mørkere end
selve denne Baggrnnd, viser sig og sine Omgivelser
i stærke sorte Farver, saa mildner allerede ^uccardis
dette Sorte til Troskabens Blaat, medens Valdemar
indtræder med hivets rosenfarvede Skjær, og kors^
farere og Pilgrimme fremstille hele den brogede Regn-
bne, der danner ligefom en himmelsk Bro fra de mørke,
sorbryderske Bestræbelfer til Menneskehedens sig felv
oposkrende kamp for et lyst og helligt Formaal.
Et Sknefpil, der forfaavidt staaer paa det mo^
derne Dramas Standpnnkt, fom det har givet Die^
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>