Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
og Statsklogskab, Despotisme og Frihedsbegejstring,
foruden utallige andre Modfætninger, dramatisk
frem-skilte ved fremspringende Personligheder, i hvilke de
modsatte Ideer vare incarnerede. Raar nn Talen er
om en Modsætning mellem Eivilisationen og
Ratnr-tilskanden, saa synes det, at den samme Fremgangs^
maade maatte kunne sølges her som ved de andre
Modsætninger, og det skal i det hele heller ikke næg^
tes, at Dette meget vel lader sig gjøre. Civilisation
nen er et saa indholdsrigt Begreb, at den ^kan frem^
skilles ester forskjellige Fremgangsmaader, alt eftersom
man lægger Vægten paa det ene eller det andet as
dens Momenter. Men det maa tillige indrømmes, at
Eivilifation og Raturtilstand, naar de reduceres til
deres Begrebsbestemmelfer, ikke længere danne en
Mod-fætning af famme Art fom de ovenfor nævnte, men
en langt abstractere, idet Eivilifationen sees fom den
abstracte politiske Substans, Raturtilstanden som den
abstracte naturlige Personlighed. Imod denne Sæt-
ning har hr^ ^ ^ ^ ^j^rt nogen Indvending, og
altsaa behøver jeg vel heller ikke videre at besæste
den. Men naar nu sølgelig den Idee-Modsætmng,
som skildres i ^Orkencns Søn^, er en Modsætning
mellem Substansen og Personligheden, saa ligger jo
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>