Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
^irtnviitet.
dem — Saifoner. Den Teleologie, fom ligger heri,
er, at Virtnofen er det Abfolnte, og at alt Audet
kun er til fom Forndfætning for ham. knnstneren kan
dog idethøieste kun gjøre kunsten felv til Eentrnm for
det he^e, Virtuosen derimod gjør sin egen Person
dertil, thi om han endog siger, at knnsten er
Midt^-pnnktet, faa mener han dog knn den i ham inearnerede
kunst, knnsten, forsaavidt fom den er i ham, altsaa
sig felv. knnstneren kan troe, at den trojanske krig
blot har fnndet Sted, for at højner knnde besynge
den; Virtnofen troer, at en politisk Eongres har den
Bestemmelse, at han kan lade sig høre for de
fdrfam-lede Monarcher. Den første Vildfarelfe er en
Eensi-dighed, men uden farlige moralske Conseqvenser, fordi
knnstneren ikke identisicerer sig selv med sin kunsts
den anden er Selvforgndelfe, der fører moralsk Slet-
hed eller Usfelhed med sig, og endog tangerer
Vanvi-dets Region.
Det er derfor intet Under, at denne ^udstieneste,
fom Individet holder i sin Selvnydelfe, at denne An-
dagt, hvori det føler sig som sin Andagts kilde,
kom-mer til at parodiere sig selv i den drøieste Materia-
lisme. Ligesom hegel har sagt, at den Sætning, der
laae paa Bnnden af^alls Eraniofcopie, var den, at
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>