Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
^ieu trutn i det ^anile.
medens lykkeligere Sprog betegne den med ,,han^ eller
,,hnn.^ De antike classiske Sprog have, fom bekjendt,
baade h^jøn ^ hnnljøn øg Intetkjønn Blandt de
nnværende civiliserede Rationers Sprog er det tydske
det eneste, som har beholdt denne nmaadelige Fordeel,
og det er derfor ogfaa lige skikket til Phantasiens og
til Begrebets Udtryk. Alle de andre nyere Sprog
ere derimod indskrænkede i denne henseende enten fr^
den ene eller fra den anden Side; den antike Rigdom,
fom Tydskerne beholdt nbeskaaren, maatte de Andre
dele imellem sig, og det paa en mærkelig Maade.
De romanske Sprog sik Mafcnlinnm og Femininnm,
og hvad det engelske Sprog sik, var Rentrnm (allerede
af den ^rnnd, at hvor der kun er eet kjøn, er det
intet kjøn). h1ne trak nnægteligt den bedste ^vd.
de bleve Phantasiens, Symbolikens, Mythicismen, føl-
gelig Poesiens og tildeels Rhetorikens Organer. Den
engelske Poesie derimod har, felv hos sine største Me^
stere, noget Abstract i sit Udtryk, noget Tørt i sin
Diction, og det nden hensyn ^ Sprogets Mangel
paa Velklang, sornemmelig paa rene Vocaler. Men
Dette er endnn ikke den værste Følge. Man sknlde
nn mene, at det engelske Sprog maatte, til Erstatmng
for hvad det faaledes mangler, være udmærket skikket
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>