- Project Runeberg -  Femtio års godtemplararbete i Sverige : en minnesskrift /
288

(1929) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

"Ingenting hindrar enskilda personer", skrev biskopen, "att bilda
föreningar för att utrota köttätning såsom vegetarianerna eller införa celibat
såsom medeltidens katharer eller munkar eller att åvägabringa kvinnans
likställighet med mannen, att överändakasta statskyrkan, eller att
förbjuda edgång eller att införa en kväkardräkt såsom nationaldräkt. Men
om en av staten avlönad tjänare och särdeles en präst träder upp i sådana
agitationer, så får saken strax ett betänkligare utseende. Hans deltagande
i dylika rörelser inger den förmodan, att han på sina åhörare ställer
fordringar, vartill varken skrift eller allmän sedelära kunna berättiga
honom."

I fortsättningen förklarade sig biskopen gärna vilja medge "att ju alla
de som stifta eller ansluta sig till sådana föreningar hava i siktet
någonting gott, vartill de sträva". Han erkände att man hade att göra med
"lika aktningsvärt som modigt och tappert folk", och han erinrade i detta
sammanhang om den gamla grundsatsen, att skall man kunna uträtta
någonting bland massorna, så "duger det ej att komma med halverande
grundsatser och därmed följande undantag, utan man måste tala så att
det rafflar i öronen". Vad särskilt beträffade nykterhetssträvandena
kunde det enligt biskopens mening "ej annat än glädja varje rättskaffens
präst" att folket önskade taga saken i egna händer och åvägabringa en
reaktion mot "det avskyvärda kolkandet och supandet både bland höga
och låga, som i århundraden fortfarit". "Vad som länder godtemplarne
till evärdlig heder, är den ihärdiga jakt som de anställt mot lönnkrögarne
och deras hemställan till statsmakten om en skarp lagstiftning mot
spritdryckerna." Man kunde ej heller rimligen klandra, att godtemplarne
vände sig till "det verkliga livet och sin egen erfarenhet" istället för att
enbart lita till vad de sins emellan oeniga vetenskapsmännen hade att
förmäla om spriten och dess verkningar.

Emellertid ansåg biskopen att godtemplarne i en del avseenden sköto
över målet. Det vore inte rätt att beteckna den som drinkare, vilken
någon enstaka gång dricker ett glas vin. De mildare vinerna vore
måhända inga hälsodrycker, men om de njötos måttligt vore de visst inte
skadligare än exempelvis kaffe och te. Vidare klandrade biskopen att
absolutisterna syntes vilja "styra hela den högre samhällsklassen in på
livet". Man vet ju att i de bildades kretsar "intet umgängesliv anses
möjligt utan spirituösa" och att "i vissa kretsar anses dans,
punsch-drickande och kortspel såsom de allra nödvändigaste ingredienserna i en
gentlemans uppfostran". För att genomdriva sina planer måste därför
absolutisterna "utdriva hela den högre folkklassen ur riksdagen och parla-

288

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:00:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/iogt50/0288.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free