- Project Runeberg -  Betraktelser över första och andra årgången av kyrkoårets högmässotexter /
192

(1931) [MARC] Author: Anders Victor Isaksson With: Alfred Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första årgången - 27 Söndagen efter Trefaldighetssöndag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

192

"Det finns en port, som öppen står

till Kristi nåderike,

och från hans kors ett budskap går

om kärlek utan like.

O djup av nåd, min Gud, hos dig,

att porten öppen står för mig,

för mig, för mig, står öppen ock för mig!’’

Det är samma port, som Jesus talar om i Matt. 7: 14, där han
säger: Den porten är trång, och den vägen är smal, som drager till
livet, och få äro de, som finna honom." I dagens text inbjöd
Jesus alla, som han hade omkring sig, att ingå genom denna port.
Den kan således icke vara trång på det sättet, att allenast en enda
människa i sänder skulle hava plats att komma igenom. O nej;
hela världen har plats att på en gång komma igenom utan att
trängas. Men den är på det sättet trång, att ingen människa har
natur för eller lust och förmåga att gå in genom den porten. Att
vara salig för intet och frälst av nåd genom den korsfäste Jesus
Kristus det är "för judarna en förargelse och för grekerna en
dår-skajj." 1 Kor. 1: 23. Många allvarliga och välmenande själar
arbeta i hela sitt liv på att varda saliga. Men icke ens Guds Helige
Ande kan förmå dem förtvivla på sina egna ansträngningar och
drista på Kristus och vad han gjort och är. De anse detta allt för
riskabelt. Och så komma de oaktat allt sitt arbete och nit och sin
osparda möda aldrig genom porten eller in på hemvägen.

Många anse sig hava kommit så långt i fromhet och
grudsfruk-tan, att de omöjligt kunna jämföra sig med ogudaktiga och
förtappade människor för att som sådana fly till nådastolen i Jesu blod
och mottaga nåd och barmhärtighet. Dessa opponera sig mot Herren
oeh hans frälsningsväg ända in i det sista. När han har stängt
dörren och de förgäves klappa, så framhålla de, att de äro hans
förtrogna vänner. De anföra: Vi hava ätit och druckit inför dig, och
du har lärt på våra gator."

Dessa mena sig hava i allt handlat inför honom, så att de även
hava ätit oeh druckit inför honom, och han har lärt på deras gator.
Men när de aldrig hava hörsammat hans lärdom, så att de fått
sin självberömmelses mun stoppad och aldrig behövt och heller
aldrig kommit såsom nödställda, förtappade och fördömda syndare
till nådens tron, så äro de för evigt utestängda, vad de än må
anföra till sitt försvar. Han svarade: ’ ’Jag känner eder icke, varifrån
I ären; gån bort ifrån mig, alla I ogärningsmän. Där skall
gråten och tandagnisslan vara, när I fån se Abraham, Isak och
Jakob och alla profeterna i Guds rike men eder utkastas. Och de
skola kommai från öster och väster och från norr och söder och
sitta till bords i Guds rike". — Men skola vi få sitta vid det bor-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:01:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/isakpost/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free