- Project Runeberg -  I solnedgången : minnen och bilder från Erik Gustaf Geijers senaste lefnadsår / Tredje samlingen : sommaren 1846 /
124

(1911-1914) [MARC] Author: Anna Hamilton-Geete With: Erik Gustaf Lilljebjörn
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Lyckans Gudinna. Det dolda Sammanhanget. Öfverraskningar. Ankomst till Aachen. Geijer går sina egna Vägar. Aachen i feststämning. Jenny Lind-febern. Ett program. Oemotståndligt. »Die Lind». En oväntad Syn. »Geijer!» —. Ett romantiskt Intermezzo. På Hotellet. En strålande Uppenbarelse. Förtrollerskan. Porträtten. Konsten och Konstnärer. Människan. Ett Diorama. Grefve Wachtmeister. På Repetitionen. Mendelssohn som Anförare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

124

konsten och konstnären

alla Lämna de efter sig något af sin innersta personlighet
i verk som ännu inför sena tider skola vittna om hvad
de varit och velat, ja, kanske först af dem bli rätt
förstådda. Endast den dramatiske konstnären lefver helt i
nuet —, hvad han skapat och gifvit försvinner med
honom och från samtidens brist på förstående kan han
aldrig vädja till eftervärldens rättvisa. Då ridån gått ned
efter den snillrike skådespelarens sista afskedsrecett, då
den stora sångerskans sista ton förklingat i operasalongen
eller koncertsalen, — hvad återstår väl då? — Ett minne,
till en tid bevaradt i tacksamma hjärtan, men förr eller
senare förbleknadt, ett fotspår i sanden, snart utplånadt
af tidens oemotståndligt framrullande böljor —? — Så
synes det åtminstone. Men huru långt nå väl våra
kortsynta ögon, huru mycket veta vi väl om orsak och verkan,
om hvad som är bestående eller förgängligt i denna af
hemlighetsfulla krafter uppfyllda värld? — Hör icke
måhända en ädel konst, i hvad gestalt den än
uppenbarar sig, alltid till de mäktiga andar, hvilkas beröring,
då de stiga ned, åtminstone för ögonblicket förvandlar
hvardaglighetens grumliga Bethesda till en sjudande
och undergörande hälsokälla, där de andligen lytta och
lama, de förkrympta och förtvinade hämta ny hälsa
och lifskraft? — Och hvem vågar uppdraga en gräns
för verkningarna af detta reningens och föryngringens
bad äfven på kommande släkten, ja, intill tredje och
fjärde led? — Hvem anar väl huru många ädla impulser,
huru mycken sträfvan mot högre mål och ideal som i
själfva verket kunna söka sitt ursprung i en väckelse,
för länge sedan gifven just af den konst som synes vara
den förgängligaste af alla? — Få konstnärer hafva tagit
sin uppgift med djupare, mera religiöst allvar än Jenny
Lind, därom äro alla ense, och därom vittna på ett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 11:20:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/isolnedg/3/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free