- Project Runeberg -  Från barbari till revolution. Ryska kulturbilder från Rjurik till Alexander III /
68

(1918) [MARC] Author: Alfred Jensen - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Peter den store

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

företrädare hade haft minst 200,000 rubel i årsinkomst av
privata gods, men Peter ställde allt detta till statsverkets
förfogande och behöll för egen del blott det lilla romanovska
stamgodset i guvernementet Novgorod med 800 själar.

När Peter 1697 företog sin första resa till västerlandet,
bröt han med en helig moskovitisk tradition, ty alltsedan
furst Iziaslav av Kiev år 1075 besökte den tyske
käjsar Henrik IV i Mainz, hade ingen storfurste eller tsar
vågat överskrida sitt lands gränser. Emedan denna resa
på samma gång hade ett politiskt syfte — att värva
bundsförvanter i den stora kamp, som han instinktivt anade —
leddes expeditionen av tre officiella ambassadörer, Lefort,
Golovin och Voznitsin, under det att tsaren själv dolde
sig i sviten under det anspråkslösa namnet Peter
Michajlov, ”en lärling, som söker lärare”.

Den bästa behållningen av sina resestudier fick Peter i
favoritlandet Holland, där tsaren verkligen var
timmerman. Huller om buller studerade han arkitektur,
mekanik, fortifikation, anatomi: han gjorde bekantskap med
så underliga föremål som brandsprutan, kompassen,
mikroskopet, sågen och hyveln, och redan från Holland
skickade han till Moskva 260 lådor med vapen, kanoner,
segelduk, instrument, kork, ankare samt åtta
marmorblock och en uppstoppad krokodil — grundvalen till hans
blivande ”Kunstkamer”, ett slags Barnummuseum i den
nya huvudstaden.

Lika livaktig var han i England. Men i Kensington
palace hade han mindre intresse för konstskatterna än för
en apparat, som visade vindens riktning, och framför
slottssalarna föredrog han en krog i förstaden Detford,
som under namnet ”Tsarens tavern” fanns kvar ännu i
början av 1800-talet.

När han efter fyra veckors färd anlände till Wien, var
det en sällsam ambassad, som gjorde sitt intåg i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:27:47 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jaryrev/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free