- Project Runeberg -  Slavia. Kulturbilder. Från Volga till Donau /
265

(1896) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra boken. Från Weichsel till Donau (Västslaver: polacker, slovaker, tjecher och wender) - 2. Bilder från Galizien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

komitat (län) är polsk. Den ytterst primitiva byggnaden står fritt på
gården med långsidan parallelt med gatan — i motsats till den hos
slaverna eljes vanliga seden att förlägga husens smalsida åt gatan
och ingången från gården. I stället för sten- eller lergrund är det
ruteniska huset stöttadt på bjälkar, liknande slädmedar. På gården
stå fyra stänger, hvilka uppbära det halmtak, som skyddar höet och
som efterhand sjunker ner mot marken, i den mån som förrådet
minskas. Inredningen är synnerligt torftig; men de högresta typerna
med hvita pälsjackor och de väl vårdade mustascherna bevara ännu
något af den forna polska stilfullheten. Eldstäder, väfstolar, korgar
m. m. vittnade, att den polske bonden ej år oerfaren i handtverk
och slöjd, och målningar på påskägg (»pisanki»), pipor,
bröllops-kakor o. d. röjde konstnärlig originalitet och sinne för ornamentik.
Broderier och färgsammansättningar påvisa ock den andliga
fränd-skap, som förenar de slaviska folken innerligare än både germaner
och romaner sins emellan.

Som många kojor beboddes af sina verkliga ägare, fick man
ock en inblick i den polske och ruteniske bondens husliga lif,
hvilket fullständigades genom några tiotal vaxfigurer i nationella
dräkter. Gruppen föreställde ett bröllopståg, mycket brokigt och
pittoreskt. Musikanter med gigor och pipor öppna processionen,
som tänkes hafva återvändt från kyrkan och vid hemmet mottages
af brudparets föräldrar med »brändevin» och bröd. Taflan har ock
sin lustiga person i byns rolighetsmakare, hvilken är krönt med en
mössa af halm, har en halmgördel kring lifvet och med en piska
af halm håller hundar och andra obehöriga på afstånd.

Öfver dessa hyddor och stall och tröskverk reste sig en
träkyrka, som af tio ruteniska bönder byggts på några veckor och
efter utställningens slut flyttades till en by i Kossow-distriktet, där
den nu mera gör tjänst. Dess konstruktion och många kupoler
äro karakteristiska för den grekisk-katolska kyrkan (cerkiew) i Polens
sydöstra språknejder, där man redan i det yttre kan spåra öfvergången
från den rysk-byzantiska stilen till den västerländsk-katolska. Samma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:28:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jaslavia1/0310.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free