- Project Runeberg -  Står Jesu gjenkomst for døren? : tusenårsriket og de siste ting /
108

(1935) [MARC] Author: Thomas Ball Barratt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 108 —

Hallesby fremstiller som «centrum i det kristne håp», som
«det dypeste og fineste i de troendes forventning» dette om
«bruden som venter på sin brudgom». (Side 35). I det er vi
helt ut enige. Brudgommen kommer for å hente bruden. Det
betegnes «med det greske uttrykk parusia — nærvær motsatt
fravær: dernest ankomst». Han refererer også til det greske
ord <«apokalypsis» — åpenbarelse. Luk. 17, 30; 1. Kor, I, 7
1. Pet. 4, 13, og dernest det greske ord «epifaneia» — tilsyne-
komst, 1. Tess. 2, 8; 2. Tim. 4, 8.

Baxter legger også vekt på disse forskjellige uttrykk og
mener at de skjelner mellem hans ankomst «parusia» — for å
hente bruden og hans tilsynekomst — «epifaneia», — sammen
med bruden, for å omstyrte dyrets makt. Han sier: «Det er
av stor betydning at vi skjelner mellem parusia, Kristi nærvær
i lufthimlen under den første akt i hans komme, og epifaneia
eller hans tilsynekomst i verden i annen akt. Parusia fore-
kommer 24 ganger i Det nye testamente og epifaneia 6 ganger».

«Parusia anvendes direkte om Kristi komme 16 ganger.
(F. eks. Matt. 24, 3, 27, 37, 39; 1. Kor. 15, 23: 2: Tess 24,85
Jak. 5, 7—8 o. s. v.) og om andres eller visse tings komme 8
ganger (f. eks. 2. Kor. 7, 6—7; 2. Tess. 2, 9; 2: Pet:3, 12):

Baxter lærte at det vilde bare medgå ca. 5 år mellem pa-
rusia og epifaneia, og at bruden således vilde opleve ca. to år
av den antikristelige tid før bortrykkelsen, som således vilde
finne sted ca. 5 år før Kristus stiger ned på Oljeberget. (Sak.
14, 4—5). Men bruden skulde ikke gjennemgå «den store
trengsel», som omfatter de siste 3", år av de hele fem. «Det
er to helt motsatte skildringer», sier Baxter, «gitt av tilstanden
i det menneskelige samfund ved Kristi komme i Skriften. En
del skriftsteder erklærer at den vil inntreffe i en tid når folk
roper: «Fred og ingen farel» — og at «alle ting fortsetter som
de har vært fra skapningens begynnelse». Andre skriftsteder
derimot sier at den vil inntreffe efter en tidsperiode av en så
uhørt trengsel at intet kjød vil kunne bestå hvis ikke de dager
blev forkortet, når «mennesker faller i avmakt av redsel og gru
for det som kommer over jorderiket», og når alle nasjonene
skal samles til krig mot Jerusalem. (Matt. 24, 21—22; Luk.
21, 26; Dan. 12, 1-2; Sak. 14, 1—3). Derav sees det at det
vil bli to avdelinger, akter eller kriser i Kristi komme. den før-
ste del blir før den store trengsel og den annen del efter og
det er meget viktig at man skjelner mellem de tildragelser, som

TI RJ

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:32:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jesugjenko/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free