Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
|
|
|
> BERRE
— 111 —
åpnet? kilde for;Davids hus og for Jerusalems innbyggere mot
synd og mot urenhet.» (Sak. 13, 1) Men noen åpen kilde til
frelse efter den endelige dommedag, blir det ikke! — den «mes»
sianske dom» kommer derfor ved Kristi annet komme (som
Hallesby kaller det første) og under annen akt i samme.
4
«Herrens dag».
En rett forståelse av uttrykket «Herrens dag» vil hjelpe
oss i besvarelsen av hele dette spørsmål. Pastor John Chri-
stensen har i sin bok «Skal menigheden gjennemgå den store
trengsel?» fremholdt at der i 2. Tess. 2, 1—2 av apostelen
skjelnes mellem «Kristi komme og vår samling med ham» i
første vers og «Herrens dag» 1 annet vers. «Meningen er
tydelig denne», skriver han, «la ingen dåre (narre) eder på
noen måte! for først må frafallet komme» o. s. v. før»Herrens
dag og den store trengsel kan komme over eder». Han nev-
ner kjente bibelfortolkere som f. eks. «den lærde J. N. Darby,
A. GC. Gaebelein, dr. E. W. Bullinger, dr. C. I. Scofield m. fl.»
som klart har «påvist at denne forskjell ikke bare er der, men
må være der, om dette avsnitt og brevets bakgrunn skal kunne
forståes og forklares.»
Prof. Hallesby søker å gjendrive denne opfatning (side 51)
og henviser til Fil. 1,6 hvor uttrykket må, mener han, betegne
hvad han kaller Kristi «første» komme, for «ifølge I. Tess. 4,
17 er det Kristi første komme som avslutter de troendes ut-
vikling>.
Vi er enige i at Paulus i ml 6.01. Tess. 4,.17 sik-
ter fil bvad vi betegner som Kristi annet komme, ’men ikke
hans synlige åpenbaring. «Jesu Kristi dag» og «Kristi dag»
(1, 10) er den mildere form som betegner Jesu bortrykkelse
av sine hellige, hvorimot «HERRENS DAG» alltid tar sikte
på en DOMSDAG, som den jo også vil bli, idet dommen
vil falle på alle de antikristelige nasjoner som under antikrist
er å åpenbar kamp mot Kristus. Herrens dag kan således ikke
adskilles fra Messias’ dag. Det er på denne den «Messianske
dom» som Hallesby omtaler, vil falle. Smil, Joel 2, 11; 3, 19;
«Stor er Herrens dag og såre forferdelig — hvem kan utholde
den?» . . . «Skare på skare samler sig i avgjørelsens dal: For
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>