- Project Runeberg -  Står Jesu gjenkomst for døren? : tusenårsriket og de siste ting /
236

(1935) [MARC] Author: Thomas Ball Barratt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 236 —

Dit blir jo satan selv kastet. Jesus sier om dem som ka-
stes der: «hvor deres orm ikke dør, og ilden ikke slukkes».
(Mark. 9, 46—48). De vil alltid bebreide sig selv sin dårskap,
men på samme tid fortsette i sitt hjerte med motstand imot
Gud og lide en evig dom. De har selv valgt dette og må
bære følgene av sitt valg!

Der er synd for hvilken der ikke gis forlatelse, «hverken
1 denne verden eller i den tilkommende». (Matt. 12, 32). Der
er et «evig liv» og der er «en evig pine» ifølge Jesu egne ord,
og uttalt av ham i samme åndedrett. (Matt. 25, 46).

«Der er noen», sier prof. Hallesby, «som mener at det
greske ord «aionios» ikke betyr evigvarende, men noe som hø-
rer den hinsidige verden til. Når Jesus derfor taler om en
evig pine, evig ild, eller Paulus taler om evig fortapelse og
undergang, så skulde det kun bety en pine, som rekker inn i
det hinsidige liv. Og dermed vilde da motsigelsen mellem
den evige fortapelse og alle tings gjenoprettelse være fjernet.
Straffen vilde efter dette ikke være evigvarende, men ophøre
såsnart den har gjort sin opdragende og frelsende gjerning i
det hinsidige liv. Dette finner man så igjen støttet av Jesu
ord hos Matt. 5, 26; 18, 34. Denne opfatning av «aionios»

støttes nu på at substantivet «aion», hvorav adjektivet er av= .

ledet, ikke betyr evighet eller uendelighet, men en tidsalder,
et langt tidsrum. Derfor kan heller ikke adjektivet bety evig-
varende, men tidsalderlang. Så logisk riktig som dette ser ut,
likeså eksegetisk umulig er det. Og denne opfatning er da
heller aldri mig bekjent forsvart av noen som har vært for-

trolig med den videnskapelige eksegeses enkleste grunnregler».

«Ingen har våget, såvidt jeg kjenner til, å avsvekke uttryk-
ket «evig liv» til bare å bety «tidsalderlangt liv». Vi har der-
for intet annet å gjøre, sålenge vi vil følge den vanlige ekse-
getiske metode, enn å ta disse uttrykk, evig pine og evig for-
tapelse, i den eneste sproglig mulige betydning, nemlig evigvaren=
de pine, evigvarende fortapelse». Vi er helt ut enige i prof.
Hallesbys fremstilling i dette stykke.

Noen spør: Er «ildsjøen» materiell ild ?

Den kan idetminste ikke være som den ild vi kjenner her.
Det er jo åndelige legemer og vesener som skal straffes. Men
det er allikevel ild, om enn av en annen art.

Den allmektige og rettferdige Gud vet hvordan den skal
vedlikeholdes. Likesom ildsjøen er et sted hvor de urettferdige

pe
EN et ard

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:32:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jesugjenko/0240.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free