- Project Runeberg -  Jesu Lif /
79-80

(1878) [MARC] Author: Frederic William Farrar Translator: Fredrik August Fehr With: Hans Magnus Melin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Jesus i templet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Deras andra lägerplats torde sannolikt hafva
varit i närheten af Jakobs brunn i den sköna
och fruktbara dalen emellan Ebal och
Garizim icke långt från det gamla Sichem. En
tredje dagsresa förde dem förbi Silo och
Sauls Gibea och Bethel till Beeroth; och
från de ljufliga källor, vid hvilka de der
lägrade sig, skulle de efter en kort och
behaglig fortsättning af sin färd få Jerusalems
torn i sigte. Väl öfverskuggades redan nu
den heliga staden af den profana romerska
örnens vingpar; men öfver stadens murar reste
sig likväl i herlig glans det stora templet
med sitt förgyllda tak och sina
marmorkolonnader, och ännu var det samma gamla
Jerusalem, om hvilket konung David sjöng,
och efter hvilket de fångne vid elfverna i
Babylon längtade med sin själs hela
outsägliga trånad, och till hvars åminnelse de sjöngo
sina klagande sånger, i det de sorgsne togo
ned sina harpor från pilträden, i hvilka de
låtit dem hänga. Hvem fattar väl djupet af
den underbara rörelse, med hvilken pilten
Jesus lät blicken hvila på denna
minnesvärda, evigt oförgätliga stad?

23. Floden Kison.
23. Floden Kison.



24. »Det nakna och dagglösa Gilboa».
24. »Det nakna och dagglösa Gilboa».


Antalet af dem, som från olika trakter
af österlandet strömmade till samman till
Jerusalem till påskhögtiden, kunde räknas i
tiotusenden[1]. Der funnos vida flera, än
stadens hus rimligtvis kunde rymma; derföre
— såsom ock nu här sker vid påsktiden —
uppförde stora skaror af pilgrimer åt sig
små sukkôth, d. ä. hyddor gjorda af
videqvistar, mattor och inflätadt löfverk, som


[1] Josephus kallar dera »en oräknelig mängd»; och på ett annat ställe omnämner han det
anmärkningsvärda faktum, att Cestius i afsigt att gifva Nero en ungefärlig föreställning om stadens magt låtit genom
de förnämsta presterna räkna antalet af påsklam, som slagtades under festen, hvarvid befans, att de utgjorde
icke mindre än 256,500! Då man nu besinnar, att vanligen mer än tio personer — understundom ända till
tjugu — förenade sig om ett och samma lam, skulle på sådant sätt de i Jerusalem vid högtiden närvarande
hafva uppgått till mer än två och en half million, och dock voro inga främlingar eller levitiskt orene
inberäknade i denna summa. En annan uppgift, enligt hvilken konung Agrippa genom att låta räkna offerlammens
njurar fått ett antal af ända till tolf millioner högtidsfirande, hör till de vanliga rabbinska öfverdriftena.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:32:35 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jesulif/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free