- Project Runeberg -  Jesu Lif /
337-338

(1878) [MARC] Author: Frederic William Farrar Translator: Fredrik August Fehr With: Hans Magnus Melin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVIII. De tolf apostlarne och bergspredikan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

337

18. DE TOLF APOSTLARNE OCH BERGSPREDIKAN.

338

80. Rödsippan.

I den otuktiga blicken allaredan — det
uppvisades nu — ligger fröet till
äktenskapsbrott. Förbudet angående mened utsträcktes
äfven till hvarje opåkallad ocb obetänksamt

afgifven ed. Lagen att löna ondt med ondt
efterträddes af lagen om fullkomlig
sjelfför-nekelse. Budet om kärleken till nästan blef
nu ett bud att äfven älska våra fiender*.

gods, är lika brottslig inför Gud, som om han beginge det dråp, hvilket den verldsliga underrätten belägger
med dödsstraff. Men den, som hatar sin broder så, att han genom skymfliga tillmälen kränker hans
personliga värde och nedsätter hans ära inför menniskor, är inför Gud lika brottslig, som om han gjort sig
skyldig till någon af de svårare lifssaker, som afdömas af det högsta rådet. Men den, som hatar sin broder så,
att han genom hånande förakt söker beröfva honom den ära, som blifvit honom gifven af Gud,
förnuftighetens ära, hela slägtets gemensamma egendom, han är skyldig till glödande Gehenna; ty han föraktar Gud i
hans afbild. — Föraktet för det gudbeslägtade i menniskan har inom ett högre område en parallel i synden
mot den helige ande, under det kränkningen af det personliga värdet, såsom till graden mindre brottslig,
motsvaras af synd emot menniskans son. Att för öfrigt skymforden raka (odugling!) och moré (dåre!) endast
uppställas såsom individualiserande exempel, och att ingen vigt ligger på användandet af dessa uttryck i och
för sig, utan på sinnelaget, som deri uttalar sig, bevisas redan deraf, att tilltalet dåre eller oförståndig i
en mer och mindre lindrigt tillrättavisande mening nyttjas af de helige författarne sjelfva, och äfven af
Kristus icke blott till fariseerne (Matth. 23: 17. 19), utan äfven till hans egna lärjungar (Luc. 24: 25); jfr
1 Kor. 15: 36; Gal. 3: 1; Jak. 2: 20.» (Melin p. a. st. I, s. 396.)

* Matth. 5: 43. Tillägget: »och hata din fiende» har af senare judar blifvit strängt kritiseradt såsom
varande en uppenbar förvrängning af den mosaiska lagen. Dock jemföre man 5 Mos. 23: 6; 7: 2. På det
förra stället heter det med afseende på moabiterne: »du skall icke med dem frid söka eller dem godt bevisa
i alla dina lifsdagar evinnerligen». Och på senare stället heter det beträffande kananeernes utrotande: »när

22

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:32:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jesulif/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free