- Project Runeberg -  Jesu Lif /
1005-1006

(1878) [MARC] Author: Frederic William Farrar Translator: Fredrik August Fehr With: Hans Magnus Melin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - LIX. Ett uppehåll mellan förhören. Jesus ännu en gång inför sanhedrin.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1005

ETT UPPEHÅLL MELLAN FÖRHÖREN. JBSTJS ÄNNU EN GÄNG INFÖR SANHEDRIN.

1006

han var messias — skulle de må hända lätt
nog af den kunna göra en anklagelsepunkt
af politiskt skaplynne, just sådan som man
för tillfället behöfde den. Men Jesus ville
icke upprepa sina ord: all deras enträgenhet
kunde i detta afseende ingenting uträtta.
Han visste ju, att en sådan hans förklaring
nu endast skulle blifva underkastad deras
afsigtliga misstydning och förvrängning; han
var icke heller okunnig om, att de genom
detta sitt sätt att gå till väga handlade i
uppenbar strid emot sina egua uttryckliga
lagar och traditioner, hvilka fordrade, att
hvar och en anklagad, skulle betraktas och
behandlas såsom oskyldig, intill dess
fullgiltiga bevis på hans brottslighet blifvit
framdragna i ljuset.

Så sutto då här på sina domaresäten
desse folkets andlige fäder, som tagit Moses’
lagstiftnings- och lagskipningsarbete i arf;
och framför sig hade de honom, som var
deras konung, och som nu stod der en
bunden och värnlös anklagad, hvilken knappast
aktade skäligt att upplåta sin mun ibland
de många segervissa, sorlande rösterna, som
omgåfvo honom på alla sidor. Må hända
var detta tillfälle egnadt att hos en eller
annan af rådets äldste medlemmar upplifva
minnet af en tilldragelse af ett helt olika
skaplynne, då nämligen den unge Herodes,
innan-han ännu blifvit konung, kallats inför
detta samma stora sanhedrin i Jerusalem
för att afgifva räkenskap för det egenmägtiga
förfarande öfver frie medborgares lif och
lemmar, hvartill han såsom utnämd ståthållare

i Galileen då gjort sig skyldig. Den gången
var det den anklagade idumeiske
furstesonen, den blifvande troninkräktaren, som
injagade en sådau skräck hos denna
vördnadsbjudande församling af ansedde män,
att länge ingen af dem vågade få fram ett
enda anklagande ord emot honom öfver sina
läppar*. Då voro ju domarena sjelfve de
värnlöse; han åter, som af dem skulle dömas,
stod der iklädd konungslig purpur och
omgifven af en stark lifvakt, den ingen aktade
rådligt att trotsa. Derför sutto ock
rådsherrarne tigande och slagne af feg fruktan,
till dess slutligen Schemaja (Sameas), full
af förtrytelse öfver sina kamraters räddhåga,
oförskräckt hof upp sin röst och bröt den
djupa tystnaden, i det han allvarligt förehöll
Herodes det förmätna i hela hans
uppträdande. Herodes hade ju bort infinna sig
inför detta höga råd »i undergifven hållning,
med upplöst hår och iklädd en mörk
bot-görardrägt»; i stället hade han nu »klädt
sig i lysande purpur, konstrikt krusat sitt
hår och samlat omkring sig beväpnade män».
Sådant, menade Sameas, kunde icke ske
ostraffadt. Och då ingen annan af de närvarande
fattade mod till sig, profeterade nu Sameas
inför den af häpnad öfverväldigade
furstesonen, att i trots af de många storartade
framgångar, som nu logo honom till mötes,
dock en gång hämndens dag skulle komma,
och att denne samme Herodes, inför hvilken
de och deras laglige furste Hyrkanus nu
darrade, en dag skulle blifva ett Guds vredes
verktyg både emot honom och dem. Hvilken

* Detta tillfälle är anmärkningsvärdt derför, att det är vid skildringen häraf, som namnet sanhedrin
första gängen möter oss i den judiska historien. Emellertid förvexlas här i våra judiska källor med cn^
vårdslöshet i uppgifter, som alldeles icke är ovanlig för detta folks historieskrifning, Hyrkanus med Jannai,
likasom ock Schemaja i denna beskrifning origtigt uppgifves vara Simon ben Schetach. Öfver hufvud synes i
den äldre judiska literaturen en stor förvirring råda mellan å ena sidan namnen llillel, Polio, Abtaljon och
å den andra Samoas, Sch aminai, Schemaja och Simon.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:32:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jesulif/0523.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free