- Project Runeberg -  Dryden og hans tid /
32

(1925) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skuespillenes stof er tat ut av helteromanen, ligger
det nær at betegne genren helteskuespil som en
dramatisert helteroman; det har ogsaa været gjort av
saamange. Helt rigtig tror jeg forresten denne
paastand ikke er; heltetragedien viser mange træk, som
helteromanen ikke har, træk der maa stilles i
sammenhæng dels med engelsk senrenæssanse, dels med
fransk høiklassicisme; man bør vel derfor snarere
betegne heltedrama og helteroman som to forskjellige,
— litt forskjellige — utslag av samme trang: av
trangen til at se fremstillet det overmenneskelige, det
heroiske; meget forklarlig for en tid som var mest
optat av smaa-intriger og politisering og slikt. Videre
av trangen til at fingre paa den store kjærlighet; vi
er jo ikke saa langt unda den begyndende rokoko som
netop er de smaa liaisoners tid. Endelig av det
overdrevne galanteri, som saa tydelig viser det gamle
ridderideal i sine sidste krampetrækninger. I denne tid
er det vi har kampen ved Charleroi med den rene
komediescenen: den franske og den engelske adelsgarde
staar overfor hverandre, væbnet til tænderne; men
de bukker og skraper og ingen vil av pure galanteri
løsne skud først; indtil englænderne fyrer, og den
franske garde er som blaast væk, av bare galanteri.

Genren heltedrama er ikke skapt av John Dryden.
Alen det er Dryden som fastslaar genrens teori og
det er ogsaa ham som biir den væsentlige bærer av
den. Helteskuespillet skal være en dramatisk pendant
til heltedigtet. Som det skal dramaet ha til indhold:
mot og bedrifter, og slik som heltedigtet skal dramaet
ha én drivkraft, kjærlighet. «Ta en prinsesse, ung og
vakker» ■— heter det haanlig i fortalen til en av tidens
komedier •— «ta dernæst en glimrende helt, beruset av
blod og krigslyst; han maa ikke bare skylde rygtet
sit krigerry, men under sin dames smukke øine
ødelægge hele eskadroner. Dog, han som har baaret seiren
hjem, og med sit sværd hugget hele armeer i stumper,
han maa nærme sig sin heltinde sønderknust og skjæl-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:34:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhdryden/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free