- Project Runeberg -  Dryden og hans tid /
41

(1925) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hide var utkommet var latteren sluppet løs over
uvæsenet, i en av de mest berømte parodier som engelsk
dramatisk litteratur har at vise irem. Denne parodi,
The Rehearsal (Generalprøven) skyldes et helt
forfatterkonsortium; hovedmanden var den vittige og
elegante George Villiers, hertug av Buckingham. Parodien
er rettet mot al den svulst og unatur som bredte sig
indenfor den heroiske genre av skuespil, og den
op-naadde at gi genren et grundskud. I engelsk litteraturs
historie har den altsaa omtrent samme stilling, som
«Kjærlighed uden Strømper» har i norsk-dansk.

Men forresten er det knapt noget som forbinder
disse to. The Rehearsal vil bare være litterær
parodi; læser man den uten at kjende noget til de
litterære utvekster, som den vil beskjære, vil man knapt
nok synes den er morsom engang; men kommer man
til den fra det heroiske skuespil, slik som det er lavet
av Sir William Davenant, Dryden, Sir ^Villiam
Killi-gren eller Mrs. Aphra Behn, biir The Rehearsal litt
av en bedrift.

Mr. Bayes — alias Dryden; navnet er naturligvis
lavet med hentydning til hans nye laurbærkronede
værdighet — leder generalprøven paa sit nye skuespil,
mens to hæderlige og almindelige borgere danner
publikum, som ikke er istand til at indse genrens
fortræffe-lighet og som stadig kritiserer ut fra almindelig sund
fornuft.

Denne kritik rammer ikke ilde. De franske kritikere
fandt tragediens formaal i det at den gjennem
handlingens overraskende momenter skulde appellere til
tilskuernes følelser og saaledes lutre dem. I The
Rehearsal defineres dette paa følgende vis: «Lutre og
overraske — jo det vil si kamp, elskov, søvn, rim,
død, dans, sang og graat, hvadsomhelst undtagen
tanke og sund fornuft.»

Jeg nævnte hvordan elskoven kom drattende ned
over heltene i Drydens skuespil. I The Rehearsal
sitter prins Volscius og trækker sine støvler paa, da

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:34:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhdryden/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free