- Project Runeberg -  Dryden og hans tid /
69

(1925) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bringes og Cleopatra lar sig bite. Slavinderne følger
hendes eksempel, og dramaet slutter med følgende
kuplet:

And farne to late posterity shall tell:
no lovers lived so great, nor died so well.

At det her er meget som ikke er godt kan enhver
si sig selv. Men, tragedien betegner allikevel det
høieste som Dryden naadde som dramatiker.

En sammenligning med Shakespeare er hverken
rigtig eller mulig. Drydens tragedie om Antonius og
Cleopatra er nemlig, som enhver vil se, et helt
selvstændig verk i forhold til Shakespeares. Navnene paa
personene er de samme, men personene selv har ganske
andre opgaver hos Dryden. Ventidius er hos
Shakespeare bare den general som Antonius sender for at
kjæmpe ved den østlige grænse; til Drydens idé om
at la ham kjæmpe med Cleopatra om magten over
Antonius findes der hos Shakespeare ikke en
antydning. Dolabella forekommer ogsaa hos Shakespeare,
men bare som Augustus’ ven og gesandt til Cleopatra,
da det gjælder at bringe hende levende i Octavians
magt for at hun skal figurere ved hans triumf i Rom.
At la Dolabella være Antonius’ forsmaadde rival, er
Drydens paafund. Tilsvarende ændringer i personenes
opgave kan én finde paa alle kanter.

Men vigtigst er det, at hele det verdenshistoriske
perspektiv hos Shakespeare, det er hos Dryden ganske
forsvundet; forsvundet i den grad at Drydens
undertitel : The world well lost føles som litt av en tilsnikelse.
Der er intet historisk i det, dramaet vilde været
akkurat like virkningsfuldt om det hadde været lagt til
det 17de aarhundredes Frankrike. Drydens Antonius
er defineret ved to adjektiver: han er vek og han er
forelsket. Slik maa den store kjærlighet, som tiden
gik og drømte om virke paa en svak mand. Det er
ikke den historiske Antonius; det er heller ikke Shake-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:34:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhdryden/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free