- Project Runeberg -  Dryden og hans tid /
73

(1925) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vendig direkte som bremse paa en digters
fantasi-utfoldelse. Og nu kommer det til at han kan stole
meget sikrere paa sin egen fantasiutfoldelse indenfor
den ramme som er den beskaaret, end han kunde
dengang han fulgte det strenge, rimede
kupletverse-maal. Da kunde han komme i skade for at plumpe
grundig tilbunds i smakløsheter. Der er ikke egentlig
nogen slike i All for Love, saa saa langt fra at være
en fare ser det nærmest ut til at blankverset skulde
været ham en styrke: han har meget lettere for at
faa anbragt den lignelse, det poetiske billed som falder
ham ind end naar han skal snøre det ind i
kuplettens trange korset.

Heltut vellykket er altsaa heller ikke det skuespil
som Dryden skrev «for himself». Men det er i alle
fald det betydeligste han har gjort for scenen.
For-saavidt er scenehistorien om Drydens All for Love
ikke saa meningsløs, som den ved første øiekast kan
se ut. Det viser sig nemlig, at utover gjennem det
18de aarhundrede naar Shakespeares Antonius og
Cleopatra ikke frem til publikum. Der gjøres i 1709
et forsøk paa at ta det op, men forgjæves. Det er
Drydens tragedie om Antonius og Cleopatra, som
danner hindringen. Den sceniske
Shakespeare-renæs-sanse, som vi finder mot midten av det 18de
aarhundrede, den som er knyttet til David Garricks geniale
spil, naar ikke til at røre ved enkelte av det 17de
aarhundredes Shakespeare-bearbeidelser. Den naar
heller ikke til at røre ved Drydens All for love,
og først i 1849 blir Shakespeares Antonius og Cleopatra
tat op igjen for alvor. Saa længe stængte Drydens
All for Love. Nu kan man ikke tænke sig den
teaterleder som vovet at opføre Drydens sceniske hovedverk.

Ogsaa til dette arbeide skrev Dryden en fortale,
— den skiller sig litt ut fra hele den øvrige hærskare
av kritiske fortaler som han har skrevet. I
alminde-lighet gaar den kritiske fortale en vei, dramaet selv
en ganske anden. Selvfølgelig naar Dryden, som han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:34:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhdryden/0075.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free