- Project Runeberg -  Dryden og hans tid /
103

(1925) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Han begynder med en forkyndelse av politiske
principper, utav den ryker der op en brochurestrid.
Dry-den rives med og slaar løs, saa hidsig som kun
politik kan gjøre et menneske. Indtil pludselig situationens
komik gaar op for ham, og han slutter med en
smittende latter. Av sine motstandere først og fremst, for
de har været vidunderlig pudsige der de har
bombardert ham med en like blanding av bibelsprog og
skjældsord. Men han ler av sig selv ogsaa. Blandt de
optrædende i den store kroningsfest for alle
dumheters herre forekommer ogsaa Maximin, — helten i en
av Drydens egne værste brøle-helte-skuespil; og like
i nærheten av dumheternes kastel og under kommando
derfra ligger barneasylet «Where queens are formed
and future heroes bred».

En slik hjertelig og overlegen latter viser bedst hvor
Dryden er vokset gjennem den politiske kamp.

2. RELIGIO LAICI

Like ind i Drydens politiske strid føier sig det
første av hans religiøse digte, hans læredigt om
lægmandens tro: Religio Iaici or a layman’s faith. Det er
utarbeidet i flugt med disse politiske digtene: Mac

Flecknoe kom ut i oktober, anden del av Absalom og
Achitophel i ite, og Religio laici 3ote november 1682.

Sætter man digtet om Flecknoes efterfølger som
konge i dumheternes rike som den sidste av Drydens
direkte politiske poemer, biir overgangen i tankegang
til Religio laici mere rimelig; der er vanskeligheter
nok ved Drydens religiøse holdning om vi ikke ogsaa
skal ha den at slite med, at han fra en hjerteløs
avstraffelse av personer gaar like til at forkynde
religiøse sandheter paa vers. Nu, nogen kunde kanske
ville stille den bibelske «setting» av Absalom og
Achitophel i forbindelse med Drydens religiøse digtning
— det tror jeg ikke det bitterste gran paa. Der er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:34:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhdryden/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free