- Project Runeberg -  Dryden og hans tid /
130

(1925) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

•—i3o —

Han kan la trommen bryte sig frem:

the double, double, double beat
of the thund’ring drum.

Han bruker violinens klangfarve ■—kanske litt spidst
forresten:

Sharp violins proclaim
their jealous pangs and desperation.

Fury, frantic indignation,
depth of pains and height of passion

for the fair disdainful dame.

Ja, han vover sig saa langt at han gir samklangen
mellem de forskjellige instrumenter:

The soft, complaining flute

in dying notes discovers
the woes of hopeless lovers,

whose dirge is whisper’d by the warbling lute.

Det er nok verseteknikeren Dryden som her har
sit gjennembrudd. For sammenhængen, ideen, i Sangen
til Sta. Cecilias dag er hverken særlig dyp eller
særlig original. Ideen i sangen er den gamle, evigunge
forestilling om harmonien som det bærende princip i
verdensordningen (sfærernes harmoni) saavelsom i
menneskesjælen; paa grund av dens guddommelige
oprindelse er det musikken git at ha magt over
menneskesindet; hvert enkelt instrument har sin idé, sit
psykologiske indhold. Men rikest er orglet, fordi den
dypeste og reneste religiøse hengivelse toner ut i det.

Digtet er et bestilt leilighetsdigt, og tankegangen
bærer i nogen grad præget av det. Det merkelige og
det nye i det, er at Dryden rent lydmalende har
kunnet gi os de forskjellige instrumenters klang. Og
fra det øieblik er Dryden den helt sikre metriker.
H an har forstaat at rytmen er den første og
væsentligste betingelse for virkningen av et digt. Fra da av
er rim og rytme ikke længer for ham en slags fiendt-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:34:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhdryden/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free