- Project Runeberg -  Henrik Ibsen og hans Værker /
206

(1892) [MARC] Author: Henrik Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

20 6

trænge ind i deres væsen og forklare deres
eiendommeligheder for sine landsmænd. Det ser
næsten ud, som det skulde være Ibsen forbeholdt
at øve en lignende indflydelse blandt franske
forfattere som den, Richard Wagner har øvet paa
franske operakomponister.

Skulde man i en kort formel søge at
angive hans stilling i vor tids dramatiske literatur,
maatte man betegne ham som den mest
fremtrædende repræsentant for det
naturalistiske problemdrama.

Det synes, som om denne betegnelse
indeholder en selvmodsigelse. Naturalismen vil jo
kun — i theorien i alle fald — gjengive
virkeligheden saa nøiagtig som muligt; med problemer,
ideer og fremtidsidealer vil den intet have at
bestille. Henrik Ibsen har imidlertid forenet
modsætningerne. Ideolog i sit livssyn, er han
i sine nutidsdramaer naturalist i sin
kunstform — og netop i denne forening og i
maaden, hvorpaa han har gjennemført den,
ligger hans store ejendommelighed som
dramatisk forfatter.

Da han begyndte at give sine ideer om
samtiden og dens grundmangler digterisk form,
greb han, som vi saa, til det dramatiske digt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:34:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhhenibsen/0220.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free