Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
,217
han lade sig binde af hundreder af hensyn, som
man ikke kjendte paa Shakespeare’s tid, og
saafremt han er digter og ikke bare theaterforfatter,
saafremt han med andre ord ikke vil nøie sig
med at fremføre konventionelle theaterskabloner,
men virkelig vil fremstille mennesker og
menneskeliv, saa maa han bryde med den overleverede form
og skabe sig en ny.
Det er dette, Henrik Ibsen nar gjort,
overensstemmende med sin ejendommelighed som digter.
For ham stod ikke handlingens, men
karakterernes og ideernes udvikling som det vigtigste.
Opgaven var ikke i første række at faa mest
mulig handling, men et saa stort og saa rigt
stykke karakterudvikling som muligt presset ind i
den snevre ramme. Hvor ikke begge dele kunde
forenes uden brud paa den strenge
virkelighedstroskab, opgav han derfor at forfølge handlingens
gang fra begyndelsen til enden; han greb den først,
saasnart den havde naaet sit høieste punkt, det
punkt, hvorfra der var den frieste udsigt baade
tilbage og fremover. Den dramatiske situation
maatte allerede være fuldt udviklet; hvad det
gjaldt, var at klargjøre den og føre den ud i
sine sidste konsekvenser. Noras falskneri, fru
Alvings ulykkelige ægteskab, grosserer Werles
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>