- Project Runeberg -  Taine. En tænkerprofil /
24

(1917) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

24

og samfundets skade. Hellere end at utsætte sig for at faa
en slik tvil, vil Taine for altid avholde sig fra enhver
handling. 1

Dette er ikke alene teori, praksis svarer ganske til den.
Med den sikkerhet paa sig selv og paa sin tankegang som
er det specielle træk ved Taines ræsonnement i disse aar,
diskuterer han engang stemmeretten — det er 8 dage efter at
han selv er blit myndig og har faat stemmeret. I politik har
han egentlig bare to principper, to principper vel at merke
som staar for hans kritik ; det ene er, at eiendomsretten er
absolut, og at den likesom den individuelle frihet er grundlaget
for en statsdannelse; det andet er at borgernes politiske
rettigheter egentlig reducerer sig til en eneste, den at bøie sig
under øjeblikkets statsform, enten slutte sig til den eller i alle
fald tie stille. Noget mere vet han ikke — og paa det kan
han ikke bruke sin stemmeret. For at kunne stemme maatte
han først kjende Frankrig og Frankrigs tilstand helt ut, dets
fortid og nutid, dets sæder og skikke, dets økonomiske liv som
dets kultur ; han mangler for at kunne ha en selvstændig
mening det „empiriske element". Og selvom han hadde dette
kjendskap, vilde han ikke kunne stemme, fordi han ikke kjender
kandidaterne slik at han kan vælge imellem dem.2

Naar man slik er snørt ind i en filosofisk
betragtnings-maate, maa det bli til at man flygter fra selve livet, faar
rædsel for enhver handling som kan komme til at binde en. For
Taine blir da ogsaa filosofien en flugt. Den lange politiske
trosbekjendelse, som er referert ovenfor, slutter saaledes:

,Je me rejette dans la science pure, persuadé qu’il y a du bon et
dans le présent, et dans l’avenir — ; décidé à le chercher aussitôt que je
pourrai, étudiant pour cela; approfondissant la philosophie et l’histoire
pour arriver à la science sociale, et tâcher de déterminer ce qui est bon
et durable dans notre état des choses, ce qu’il faut y changer, ce que
m’apportera l’avenir".3

Det varte længe inden han naadde saalangt.

Men fra slike tankens høider ser man ikke alene nedover
paa al menneskelig virksomhet, man ser ogsaa ned paa selve
mennesket. Taine holder en liten forelæsning for sin ven
Pré-vost-Paradol, som paa sin kant har søkt en anden frelse ut av
skepticismen; han har kastet sig ut i handling, ut i politisk
virksomhet. „Det at miste videnskapens høie lys av syne, stige
ned til de andres niveau, bli en ret og slet maskine i en

1 I Corr. 1, s. 73.

1 Corr. 1, s. 86.

8 Corr. 1, s. s. 87.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:35:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhtaine/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free