- Project Runeberg -  Taine. En tænkerprofil /
31

(1917) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

31

hvem det er som har hat indflydelse paa Taines tankegang og stil.
Det har været sagt at man liketil Dommedag vil opdage nye
brever fra Voltaire; skulde man først for alvor paavise
„Anspie-lungen" og „Nachklänge" i Taines verker, tror jeg nok man
maatte holde paa til alle Voltaires brever var fundet. Victor
Giraud gir en kort oversigt1 over de store paavirkninger; bare
at undersøke disse vilde bli et verk. Der vrimler med navne ;
Spinoza, Condillac, Hegel og Goethe har hat grundlæggende
indflydelse paa Taines tænkning, Sainte-Beuve og Stendhal (H. Beyle) paa
hans kritik; Balzac, George Sand og Michelet paa hans stil;
Michelet, Guizot og Macaulay paa hans syn paa historien ; og
her mangler endnu et væsentlig navn, Herder. Det er de store
profeter;2 listen over de smaa vilde bli endeløs.

Med slike undersøkelser kommer man jo ikke længer end
til en viss sandsynlighet. Men det er allikevel 3 av disse
personligheter som har hat saa meget at si for Taines tænkning
at man maa omtale deres indflydelse nærmere. Det er
Condillac, Spinoza og Hegel. Under Condillacs indflydelse finder Taines
tænkning sin vei ; fra Spinoza bygger han ut sin
verdensop-fatning og sit livssyn, og under Hegels stjerne begynder hans
tanke sin selvstændige virksomhet.

I Taines tilslutning til Condillac er der antagelig med tiden
kommet med nogen opposition mot den Cousinske Retning; og
dette har vel ogsaa sat litt av farven til uttrykket naar Taine i
Condillacs sisste meningsfælle, Laromiguière, finder
repræsentanten for „la vraie méthode de l’esprit français". Condillac
er ogsaa den eneste av disse tre som Taine blir færdig med.
Alt i 1864 stiller han Comtes „Cours de philosophie positive"
— den nye utgave — op som en virkelig indførelse i logisk
tænkning i motsætning til Condillac’s „smukke analyser".8 9 aar
senere holder han — i første del av Les Origines de la France
contemporaine — sit generalopgjør med det 18. aarhundredes
filosofi. Men det hindrer ikke at Condillac har hat
grundlæggende betydning for Taines tænkning; Taines tilbedelse av
tanken og hans sans for et logisk sammentømret enhetssyn er blit
tilfredsstillet ved Condillac’s tankebygning.

1 Giraud. s. 14 flg.

" Barzelotti utfører i en fint tænkt analyse fop. cit. s. 35 flg.) at Taines

pantheisme har sit utspring hos Goethe. Jeg kan ikke se andet end at

Barzelotti ikke har været tilstrækkelig opmerksom paa at Taines person-

lige utvikling førte i samme retning. Ed. Droz har i en forelæsning —

trykt i Revue des cours & conférences 1896 — behandlet Taines stilling

til Stendhal paa en helt igjennem misvisende maate.

a Journal des Débats 6A 1864.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:35:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhtaine/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free