- Project Runeberg -  Taine. En tænkerprofil /
66

(1917) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

66

Den retning Taines arbeide i disse aar tok, gir med en
gang hvordan han omarbeider sin doktoravhandling om La
Fontaine. Den var en æstetisk essai. „La Fontaine et ses fables",
som den nye omarbeidede utgave heter, er en studie over
personligheten ut fra verket. Det æstetiske er med, men først i
anden række. Skildringen av La Fontaine som menneske har
faat en langt bredere plass, analysen av hvordan hans samtid
gjenspeiler sig i hans fabler, er langt omhyggeligere og sikrere
utført, boken er gjennemkomponert og vidner om hvordan Taine
teknisk har vokset siden sit første forsøk i litterær analyse, og
„Essai sur La Fontaine" har vundet likesaameget ved
omarbeidelsen som „Voyage aux eaux des Pyrénées" i mine øine har
tapt. Men boken om La Fontaine er allikevel, selv i den
omarbeidede skikkelse, mere en litterær analyse end studier over
psykologiske lover, og er altsaa ikke særlig typisk for Taines
kritik. Av alle Taines arbeider er „La Fontaine et ses fables"
den der minder mest om den gamle type av kritik, som han i
fortalen til første utgave av sine Essais tar saa bestemt
avstand fra.

I Taines 3 samlinger1 „Essais de critique et d’histoire" er
rigtignok samlet artikler fra hele hans liv. Kun første samling
og halvparten av den anden hører strengt tat med i de aar vi
her beskjæftiger os med. Men det er i dem alle 3 et
helhets-indtryk som slaar en. Og derfor kan man behandle dem under
ét. Enheten ligger dog i behandlingsmaaten, ikke i emnevalg,
for der findes i dem studier fra alle tiders historie og over alle
slags emner. Der findes i dem saa glimrende utført indirekte
polemik som de religiøse studier over Mormonismens historie
og over Buddhismens utvikling; særlig den sisste er fint utført.
Uten at Kristendommen en eneste gang er nævnt, har Taine
der slaat et kraftig slag for en anden opfatning av den; mot
dem som i Kristendommen vil se en guddommelig aapenbaring
stiller Taine den historiske betragtningsmaate, og vil ved at
fremstille de forhold og tider, hvorunder Buddhismen blev skapt,
kaste et lys over Kristendommens oprindelse. Men der findes
ogsaa i Essaierne skildringer som bare er til for skildringens
skyld, som essaien om de unge hos Platon. Der findes ogsaa
sterk personlig polemik, som hvor Taine ut fra sin overbevis-

1 Ingen av Taines bøker er saa forandret i tidens løp som de to
Essaisamlinger han selv utgav; den tredje er posthum. Om
forandringerne se Girauds Bibliographie s. 14 og 28. Fra 7. utg. av er ordningen
strengt kronologisk, og enkelte nye artikler tat med. Hovedændringen
bestaar i at av de 5 avhandlinger som nu danner 5te bind av den engelske
litteraturhistorie, er de 3 oprindelig trykt i Essaierne. Dette 5. bind hører
i virkeligheten mere med til Essaierne end til litteraturhistorien;
synspunktet er et ganske andet end i „Histoire de la littérature anglaise".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:35:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhtaine/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free