- Project Runeberg -  Taine. En tænkerprofil /
67

(1917) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

67

ning avviser et samrøringsforsøk mellem religion og videnskap
— essaien om Jean Renaud — eller plukker fra hverandre den
historiske teknik som under masken av at behandle et fremmed
lands politiske og historiske utvikling vil holde dommedag over
sit eget lands — essaien om de to historikere Troplong og
Montalembert. Men først og fremst findes der i essaierne et
portrætgalleri fra alle tider og fra alle kanter, fra den klassiske
oldtid som fra den allernyeste samtid, fra Renæssancen som fra
Klassicismen i Frankrike, historikere og politikere, kunstnere,
forfattere og videnskapsmænd.

Enheten ligger i betragtningsmaaten — naar vi ser bort fra
de to avhandlinger som paa engang er personlig polemik og
Taines egen trosbekjendelse. Synspunktet er psykologisk. Taine
søker i et verk altid personligheten og dens omgivelser — eller
racen. Verkerne er bare dokumenter, saa han ut fra dem kan
klarlægge mandens tænkemaate og følelsesliv — Balzac, Michelet,
Lionardo. Behandler Taine et enkelt verk, som Stendhals (Henri
Beyles) „Rouge et noir", er det for at anatomere hovedpersonen
Julien som personlighet. I essaien om Saint-Simons memoirer
lever hele tidsalderen, med sit hofliv fra de store saler i
Versailles og sit lakeipræg fra korridorene. Gjennem skildringerne
fra Platons dialoger og studien over Xenophon søker han at
komme nær grundtrækket i græsk tænkemaate. Mormons religion
er skildret og Buddhismens oprindelse undersøkt for at kaste lys
over den eiendommelige tænkevis hos de grupper som skaper
og utbrer en ny religion. Og Madame d’Aulnoy’s reiseskildring
fra Spanien er for Taine materiale til belysning av den spanske
nationalkarakter; de oplysninger hun lægger frem, forbinder Taine
paa en ny maate ; paa hendes personlige oplevelser gir han en
intens studie over spansk degeneration.

Dette synspunkt fremsætter Taine, klart formulert, i fortalen 1
til den første utgave av „Essais de critique et d’histoire" (1858).
Taines kritik er av en anden art end den almindelige, og han
stiller den ogsaa bestemt og skarpt mot den gamle kritiks fineste
og besste repræsentant Sainte-Beuve. Den gamle type av kritik
vil male, gi et portræt saa livfuldt, saa karakteristisk og saa
naturtro som mulig. Taines vil analysere; han vil vise os
sammenhængen, søke tilbake til de primitive psykologiske
eiendommeligheter som har bestemt mandens virke, perioden, den
hele civilisations utvikling. Analysen maa reducere, vil føre
linjerne op til de store virkende aarsaker, til de enkle formende
kræfter. „Det væsentlige er at finde den oprindelige aandsform,
hvorfra alle personlighetens og verkets vigtige egenskaper er

1 Den er erstattet med en anden til næste utgave 1866. De er trykt
ved siden av hverandre i Edition définitive.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:35:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhtaine/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free