- Project Runeberg -  Taine. En tænkerprofil /
81

(1917) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

81

Selvfølgelig er et slikt spørsmaal om race vanskelig, vel det
vanskeligste kulturhistorien byr paa; jeg vilde like nødig utrede
Normanneren i Byron som Ireren i Sheridan. Men en ting
er i alle fald sikkert. Taine har ikke set den keltiske
idéverdens indflydelse i den engelske litteratur, like fra Spensers
dage til Tennyson. Og derfor har han ogsaa fremhævet som
typisk engelske ting der bunder i keltisk sagnverden og tænkesæt.

I sin undersøkelse av det engelske racepræg har Taine da
søkt en stor enhet, ut fra denne systematisert og formulert, og
systematisert for haardhændt. Og selv om han er ganske paa
det rene med raceforskningens hypotetiske karakter,1 gir han
sine egne resultater med overbevisningens fulde styrke, som
om han i sine undersøkelser hadde faat patent paa den eneste
rette sandhet.

Det er ingen av Taines kulturhistoriske lover, der har vakt
slik strid som netop denne om racen. Men det skyldes mindre
selve teorien end Taines anvendelse av den i stadige
karakteristikker av racemotsætningen mellem Germanere og Latinere.
Mot disse karakteristikker slaar alle hans kritikere løs ; men
det hører ikke hit (se kap. 7.).

Racen gir grundpræget, milieuet særpræget. Racen
bestemmer retningen, milieuet deviationen. Milieuet er summen av
alle de kræfter, som utenfra har virket paa racen i aarhundredernes
løp. Først og fremst da landets natur og klimat med det
levevis og de næringsveier som disse to anviser. Dernæst hele
den historiske utvikling, fremmede erobreres indmarsch,
fremmede kulturbølger som bryter ind over landet, samfundsliv og
institutioner, slik som de er fremgaat av racepræget, av landet
og dets klimat, men som nu — par contrecoup, et av Taines
yndlingsuttryk — virker tilbake igjen.

„Ce sont là les plus efficaces entre les causes observables qui
modèlent l’homme primitif; elles sont aux nations ce que l’éducation, la
profession, la condition, le séjour, sont aux individus, et elles semblent
tout comprendre, puisque elles comprennent toutes les puissances extérieures
qui façonnent la matière humaine et par lesquelles le dehors agit sur le
dedans".5

Loven om milieuets betydning er en analogi fra
naturviden-skapen. Vi kan følge hvordan Taine er blit ført til at anvende
teorien. Han er gaat ut fra en iagttagelse, omgivelsernes
betydning i plantelivet. Høifjeldsfloraen er en anden end
lavlands-floraen, myrfloraen anderledes end strandfloraen. Og selv om
samme plante kommer igjen under nye omgivelser, har den faat

1 Se La Fontaine & ses fables s. 8. Sml. Essais s. 93.

2 Litt. angl. Introd. s. XXVII.

6 — Jæger: Taine.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:35:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhtaine/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free