- Project Runeberg -  Taine. En tænkerprofil /
97

(1917) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

97

liv og hans stilling i musikhistorien.1 Kan Taine da gi noget
nyt i grundsyn eller i arbeidsmetode? Nei, ganske som før
blir hele hans arbeide indstillet paa at forstaa og hele hans
virksomhet paa at forklare. Og da griper han ganske naturlig
tilbake til de principper for forstaaelse og forklaring som han
hadde i sit filosofiske system.

Det nye blir da ikke nogen omlægning av arbeidet, bare en
forandring av emner. Før hadde Taine studert for fra sine
de-taljpaavisninger at svinge sig op til den store
kultursammenhæng. Men av den tankegymnastik var han blit træt. Nu
studerer han for at skaffe materiale til at belyse den lille
sammenhæng. Før hadde han villet trænge ind i hele den samlede
utviklingsgang. Nu er det ham nok at undersøke de enkelte
led hvorav den sammenhængende kjede bestaar. Før hadde
han villet beherske den hele kulturhistorie. Nu nøier han sig
med at belyse dens enkelte „momenter", som Hegel kaldte
dem. Alle Taines verker, like til han tar fat paa sit store
psy-kogiske system, er denslags momentstudier, alle de forskjellige
kunsthistoriske arbeider, „Voyage en Italie" og „Philosophie de
l’art en Italie", „Philosophie de l’art dans les Pays-Bas",
„Philosophie de l’art en Grèce" ; hans „Carnets de voyage" med studier
over fransk provinsliv, boken om Paris og reiseboken fra
England.2 Utenfor dette fællespræg staar kun boken om "L’idéal
dans l’art". Den er ingen slik momentskildring. Men den er
en logisk konsekvens av det som Taine i sine kunsthistoriske
momentskildringer hadde lagt frem. Taines arbeide i disse aar
1863—1869 samler sig i at lægge frem materiale til slike
skildringer, utarbeide dem for enkelte epokers vedkommende og
trække konsekvensen av dem han har utført. Det er da paany
en enquête. Og det er endnu et fællestræk ved dem alle: de
er allesammen, studierne over hans egen samtid som over de
forskjellige kunsthistoriske epoker, set fra socialt synspunkt.
Disse aar i Taines produktion har da sit særpræg som den
sociales enquêtes tid.

2.

Fra første færd hadde Taine været sterkt interessert i
kunst. Alt paa skolebænken var han fagmand i Bibliothèque

1 Voyage en Italie l, s. 509.

* Notes sur l’Angleterre er først fuldstændig efter en Englandsreise

i 1871. Men en del av stoffet skriver sig fra en Englandstur i 1863.

„Carne^eme fra reisen til Holland og Belgien, skrevet 1858, er forstu-

dier til boken om Holland og Belgiens malerkunst og hører altsaa ogsaa

med i denne forbindelse.

7 — Jaejer : Taine.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:35:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhtaine/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free