- Project Runeberg -  Taine. En tænkerprofil /
112

(1917) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

112

Paris, ikke nogensteds findes initiativ, aristokratiet er av
centralisationen blit for slåp og for litet interessert til at ta ledelsen
paa nogen kant, borgerskapet tænker bare paa sit erhverv, og
embedsmænd og funktionærer flytter rundt paa krakkene, slaar
ikke rot nogensteds og blir centraladministrationens lydige
redskaper. Alting er galt; men allikevel er alting rigtig slik som
stillingen i provinsen er; for gav ikke Paris sine ordrer, saa
blev der ingen administration i det hele tat. Det er et billede
som er tegnet sort i sort. Taine er rystet over tilstanden, og
rystet over sig selv, som bare ser skyggesider.1 Men han kan
ikke la være; han maa føie sig som aandsaristokrat og se ned
paa slike som faar hver stump av en tanke sendt expres ned
fra Paris.

Om Paris heter dets i „Carnets de voyage":

„Kanske er vort liv i Paris naturstridig. Det er kanske en
exces, en fortsat forfærdelighet, at leve som vi lever, med hodet,
optat av bokplaner og med en dinér ute, en soirée, en samtale
i avisen som underholdning fra tid til anden".

Det er det grundtema som varieres i boken om Paris.

„Vie et opinions de M. Frédéric-Thomas Graindorge, Docteur en
philosophie de l’Université de Jéna, principal associé commanditaire de la
maison Graindorge and Co. (Huiles et porc salé, à Cincinnati). Recueillies
et publiées, par H. Taine, son exécuteur testamentaire"

er blit til som artikler i Pianats „Vie parisienne" fra 1863 til
1865. Rammen har git Taine en glimrende anledning til at sætte
fingeren paa hele hulheten i det mondæne liv; hele dette liv
som slet ikke er liv, men mest av alt minder om forfaldstiden
i Alexandria eller Rom 3 ; hvor man er til bare for at synes og
sees; hvor man besøker Operaen, ikke for musikkens skyld, men
for at utstille sig selv, og hvor da ogsaa kunsten blir derefter:
sangerne er charlataner som konkurrancen har drevet til at
sprænge stemmen, balletten utstilling av pikebarn som er
tilsalgs; hvor opdragelse og skolegang fra første færd av er
indrettet paa at gjøre menneskene til masker som bare sier
tomheter og gjør dumheter; hvor menneskene har bevaret alle sine
gamle rovdyrinstinkter, hvor manden bare er jag efter en
medgift og kvinden flirt, og hvor selve den ting at leve deformerer
ansigter og skikkelser; og hvor den, som er en selvstændig
personlighet, bare har en utvei: staa over det hele og studere
krapylet, og hvor han ender med selvmord eller i videnskapen,
„som ogsaa er et slags selvmord langsomt og intelligent", hvis

1 Se Carnets s. 132.

2 s. 222.

5 I „Notes sur l’Angleterre" er Taine høfligere mot byen. Der er
Paris det moderne Athen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:35:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhtaine/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free