Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Kisiorissi Oversigi
Konfirmationens Historie hjælper oss til at sor-
xstaa Konfirmationen selv, idet nemlig een Tid har
Iliasvdet een Side af den og en anden Tid en anden
Side. Derfor vil jeg som Jndledning forsoge at give
en Oversigt over Konfirmationens Historie inden den
katholske og lutherske Kirke. Særlig vil jeg fremhæve
»de tre store historiske Trin, som Konfirmationen har
gjennemgaaet og som yder hver sit vigtige Moment
til den rette Bestemmelse af den.
Disse tre Trin er det katholske, det gammel-
lntherske og det pietistiske (spenerske).
Deri katbolske Konsirmation soger sin Op-
rindelse i den Haandspaalceggelse efter Daaben, der
verettes i Apostl. Gjern. 8, 171-) og 19, 62). (·Heb1—.
it, 2) samt den Salvelse, der omtales i l Joh. 2,
273). For os kan denne Konfirmationens Begruii-
delse ved disse bestemte Skriststeder kun være lidet
overbevisende, især da de to iicevnte Steder as Apostl.
Gjern. taler om extraordinaer Aandsmeddelelse
Konfirmationen bar, ligesom den kirkelige LEgtevielse,
sin fulde Berettigelse uden at være ndtrykkelig
befalet i Skriften·
1) Da lagde de Hænderne paa dem, og de fik den Hellig
Aand-
"—«) Og da Paulus lagde Hænderne paa dem, kom den Hellig
« Aand over dem, og de talte med Tunger og profeterede.
«) Og den Salve·lse, som J have af ham, bliver i Edeis»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>