- Project Runeberg -  Jean Jacque Rousseau / Barndom og Ungdom /
XXI

[MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Indledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

XXI

istiske syn eksisterer kun absolute værdier og Hele tal,
— for det historiske syn opløser alt sig i relativiteter og
brøker. Der hvor rationalisten f. eks. ser prestebedrag
og menneskedumhet, der ser historikeren betinget sandhet.
Livet beherskes ikke av mekaniske regler som paa fors
haand kan fastslaaes, men av organiske love som det i
ærbødighet for kjendsgjerningerne gjælder at forstaa.

Det fortælles om Welhaven, som var professor i
filosofi uten at ha synderlig greie paa hvad filosofi var,
at han i sin samtid gjorde lykke med den vits, at den
tyske filosofi ikke var andet end jonglørkunster med
hjælpeverber. Men Welhaven visste ikke hvad han
snakket om, han ante ikke at der i disse «jonglør*
kunster» skjulte sig en aandelig revolution av dypt«
gripende betydning, en omvurdering av alle værdier, som
skulde bli bestemmende for hele det 19de aarhundredes
liv. Han tænkte vei nærmest paa Hegel; men idet
Hegel saa at si avskaffet verbet sein og istedet ind«
førte verbet werden, gav han det nye aarhundredes løsen.
Alt liv er vorden, — det er indholdet av det nye
historiske syn som gjennem hele det 19de aarh. har be«
hersket tænkningen, hvad enten den har beskjæftiget sig
med mennesket eller med naturen. Det er rationalismens
motsætning og ophævelse; rationalismen er dogmatisk,
det historiske syn er positivistisk; rationalismen fører til
revolution, det historiske syn fører til evolution.

Det 19de aarhundredes utviklingslære har ikke sin
oprindelse i naturvidenskapen, men i den av naturvidens
skapsmændene saa dypt foragtede filosofi og dens jonglør«
kunster med hjælpeverber. Dens förste spirer finder vi
imidlertid ikke hos Hegel, men hos Herder.

Herders stilling i tysk og europæisk aandsliv er en
lignende som Rousseaus i fransk og europæisk aandsliv.
Han staar i et lignende forhold til Lessing, som Rousseau
til Voltaire. Lessing og Voltaire betegner avslutningen og
de ypperste blomster av det 18de aarhundrede, Rousseau
og Herder er det nye aarhundredes förste store pionerer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 11:49:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jjrouseau/1/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free