- Project Runeberg -  Jean Jacque Rousseau / Gjennembrud og Kampe /
17

[MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Gjennombruddet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

17

det selvfølgeligste uttryk. Det synes virkelig, for at
minde om et ord av Zarathustra, som om tingene
selv kom og bad om at faa være lignelse: «Iler kommer
alle ting kjælne til din tale og kjærtegner dig, ti de vil
ride paa din ryg. Paa enhver lignelse rider du her til
enhver sandhet. Her springer al værens ord og ordskrin
op for dig; al væren vil her bli ord, al vorden vil lære
at tale av dig» —. Dette er min erfaring av inspiration;
jeg tviler ikke paa at man maa gaa aartusener tilbake for
at finde en som tør si til mig: det er ogsaa min!»1

Vi behøver i denne veltalende beskrivelse ikke at
hefte os ved eller la os forstyrre av ordet inspiration,
som Nietzsche vei heller ikke trodde synderlig paa, men
som han kun benytter som det gjængse ord for beteg*
nelsen av det han vil skildre. Vi ser med lethet at det
hos Nietzsche gjælder det samme som hos Alfred de
Vigny. Naar Vigny skriver at digteren «som en frem*
med overværer hvad der foregaar i ham; saa himmelsk
og uforudset kommer det», saa svarer det nøiagtig til
hvad Nietzsche litt mere detaljeret utmåler i ordene:
«Altsammen sker i allerhøieste grad ufrivillig, men som
i en storm av frihetsfølelse, av ubetingethet, av magt, av
guddommelighed»

Og læser De igjennem William James’ høist interes*
sante arbeide Varieti.es of religious experience, saa træffer
vi paa et utal av beslegtede tilfælde. Navnlig indeholder
kapitlet «omvendelser» en række av slaaende analogier. —
Jeg nævner et eneste eksempel, David Brainerds beskri*

velse av sin omvendelse: «— —–Da jeg saaledes

i næsten en halv time hadde forsøkt at bede, — —–

syntes pludselig — jeg gik dengang netop mellem tætte
trær — en usigelig herlighet at omstraale min sjæl. Jeg
mener ikke nogen ydre straaleglans, eller noget indbildt
lys, men jeg fik likesom en ny indre begripelse, et skue
av Gud som jeg aldrig tidligere hadde hat den fjerneste
anelse om. Det kom ikke som nogen særlig forestilling
1 Nietzsches W’erke (Taschen Ausgabe) VII (p. XXIV-XXVI)

2 — Rotmeau 21.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 23:26:07 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/jjrouseau/2/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free