- Project Runeberg -  Jean Jacque Rousseau / Gjennembrud og Kampe /
28

[MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Gjennombruddet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

28

som Seillére1 — behandler Rousseau og rommantikken
som en sygdom. Ti vistnok var den romantiske for«
nyelse blit en historisk nødvendighet, om ikke menneske«
sjælen skulde visne ganske bort i det intellektualistiske
tnrke som den klassiske rationalisme tilslut var havnet i;
men det lar sig jo heller ikke negte at de nye værdier
Rousseau loftet op i dagslyset, ogsaa var beheftet med
mange skrøpeligheter; og Rousseaus liv og verker, saa»
velsom romantikkens senere forløp bærer tilstrækkelige
vidnesbyrd, ikke bare om værdifuld og utapelig berikelse,
men ogsaa om adskillige sygdomsfænomener, — feberfantasier
og hallucinationer.

Det gjælder her ikke at forse sig til nogen av si»
derne; men saa meget tror jeg man med sikkerhet tør
si, at de der, som Lasserre og Seillére, i romantikken
kun ser en beklagelig og skjæbensvanger sygdom, er
adskillig længere borte fra sandheten end de som gjør
sig skyldig i den motsatte énsidighet. Dette vil vi
imidlertid faa rikelig anledning til at komme tilbake til
ved vurderingen av Rousseaus enkelte verker og tanker.

Hvad der her vedkommer os, er kun «gjennem»
bruddet», som vi for øieblikket behandler. Men allerede
her kan vi jo apriorisk være sikker paa at finde baade
styrken og svakheterne i Rousseaus indsats. Ti «aaben*
baringen» kom jo ikke ovenfra, den kom indenfra, og
bar merket baade av hans geni og av hans svakheter.
Det syn hvori han saa den fremtidsverden der betok
ham saa sterkt ved sin overvældende skjønhet, kunde jo
ifølge sakens natur ikke være fuldstændig, det var jo
sammensat av elementerne i Rousseaus egen sjæl, og
maatte derfor lide av manglerne i hans karakter, i hans
intelligens, i hans dannelse. At dette ogsaa var tilfælde,
vil vi overbevise os om, naar vi nu fra «gjennembruddet»
og det psykiske forlop gaar over til at studere utbruddet,
det første utbrud, le premier Discours.

’ Seillére kalder 3djc bind av sin Philosophie de imperialisme —
Le mai romjntique.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 23:26:07 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/jjrouseau/2/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free