- Project Runeberg -  Jean Jacque Rousseau / Gjennembrud og Kampe /
32

[MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Utbruddet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

32

sikkerhet hvormed Rousseau her for første gang op»
træder; mens han t-t par aar i forveien i 1’Allée de Sylvie
(1746) endnu vakler mellem sine instinkter og sin for»
stand og tilslut gir den sidste ret, er der nu ingen tvil i
hans hjerte. Han skjønner nok, sier han, at det ærede
akademi vil ha vanskelig for at belønne en mand som
vaager at angripe videnskapen likeoverfor et av verdens
lærdeste selskaper. Men naar det kommer til stykket,
saa er jo det som det kommer an paa for ham, ikke at
mishandle videnskapen, men at forsvare dyden, og han
stoler paa de høie herrers retfærdighet. Men selv om
det skulde slaa feil, saa er han sig dog bevisst at uttale
sin overbevisning, «og én pris er der ialfald som jeg
ikke kan gaa glip av; den vil jeg finde paa bunden av
mit hjerte.»

Forste del: Næsten likefra begyndelsen av utvider
Rousseau det akademiske spørsmaal betydelig, det er
saavidt han i de første linjer antyder den begrænsning
som ligger i ordet rétablissement, gjennem hele avhand»
lingen forøvrig borteliminerer han det fuldstændig og
behandler problemet ganske i sin almindelighet: viden«
skapens (og kunstens) forhold til moralen.

Han lar os ikke længe være i tvil om hvor vi har
ham; efter en kort og veltalende skildring av kulturens
velsignelser, hvor han navnlig priser den franske elegance,
der i sin upedantiske sikkerhet saa fordelagtig skiller sig
fra den tyske baueragtighet og den italienske grimace,
— gaar han straks over til en heftig offensiv kritik. «Hvor
skjønt (doux) vilde det ikke være at leve blandt os,
dersom det ydre væsen svarte til hjertets tilbøielighet,
hvis sømmelighet var dyd, hvis vore maksimer virkelig
var vore leveregler — —! Men saa mange gode egen«
skaper finder man sjelden samlet, og dyden optræder
ikke i saa megen pomp. F.n rik mand kjender man paa
pynten, en elegant mand paa hans smak; men en sund
og kraftig mand har andre kjendemerker; under mark«
arbeiderens bondekiær, ikke under hofmandens forgylding

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 23:26:07 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/jjrouseau/2/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free