- Project Runeberg -  Jean Jacque Rousseau / Gjennembrud og Kampe /
47

[MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Mottagelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

47

en regelret skolegang, er temmelig dyrekjøpt. Vi er*
hverver os almenbegreper længe før vi har de sanselige
anskuelser, hvorav disse begreper er avledet. Vi læres
av med at se tingene med vore egne øine; vi ser dem
like fra begyndelsen av gjennem de briller som den
herskende tænkemaate paafører os, og kun laa naar frem
til at avlægge disse briller. Den samme grund som gjør
at barn av dannede forældre vistnok blir dannede, men
for det meste uten dypere eiendommelighet og oprinde*
Iighet, — den samme grund gjør ogsaa at alle virkelig
skapende og nydannende aander næsten bestandig vokser
frem av samfundskredser eller stænder som ligger langt
unna den almindelige landeveis opkjørte hjulspor. Et
slikt barn faar ikke mynten færdig og præget i sin
haand; han maa selv forarbeide den og præge den. Han
utvikler sig langsommere, men selvstændigere. Han tar
ingenting som fast og givet; alt tykkes ham gjenstand for
spørsmaal og tvil. Med uhørt dristighet stiller slike
naturer sit enkelte jeg opimot hele menneskeheten,
og de lar ingenting gjælde, som ikke dette jeg kan an«
erkjende som eksistensberettiget.

Rousseau var en slik ny, dyp, oprindelig natur.»

Saa sier Hettner, og jeg tviler ikke paa at han har
ret; men paa den anden side er der en række av for*
fattere som har meget smaa tanker om Rousseaus oprin«
delighet eller originalitet; og det lar sig heller ikke negte
at han i den letvinte maate hvorpaa han omgaaes den
literære eiendomsret, har git adskillig stof til tvil i saa
henseende.

Allerede i 1764 utsendte en lærd munk en tyk bok
paa henimot 400 sider som han kaldte Les Plagiats de
M. J. J. Rousseau de Geneve. Forfatteren, som var ano«
nvm, men hvis navn er Cajot, behandler hovedsagelig
Émile, men i et tillæg tar han ogsaa avhandlingen om
videnskaperne for sig; han fremstiller her Rousseau som
en mand «der ikke eier en mening for sig selv, hvormeget
han end anstrenger sig for at faa os til at tro det, en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 23:26:07 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/jjrouseau/2/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free