- Project Runeberg -  Jean Jacque Rousseau / Gjennembrud og Kampe /
96

[MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Liv og lære

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

96

liv og idealer, likesaa optimistisk i sin forvissning om
selve menneskenaturens godhet og rike, omend tor en
stor del forspildte muligheter.

Vil man forstaa Discours, maa man ikke se paa den
som en filosofisk løsning av selve spørsmaalet i sin hel«
het og sin almindelighet, man maa bedømme den som et
tidsindlæg som først faar sin betydning og sit værd paa
bakgrund av de forhold som hadde fremkaldt det.

Som filosofisk løsning lider avhandlingen av store
svakheter, og jeg tænker ikke her forst og fremst paa
de iøinefaldende overdrivelser, paa de mangfoldige urime»
Iigheter, paa den ulogiske sammenblanding av viden»
skapen i og for sig og dens utvekster; men jeg tænker
først og fremst paa selve problemstillingen. 11 ei vai
Rousseau, som Paul Hensel’ med størst klarhet har
paapekt, endnu selv søn av det 18de aarhundrede, bundet
av det utilitaristiske livssyn som behersket tiden. For
Rousseau i Discours, saavelsom for samtidens oplys»
ningsfilosofer, stod det like klart at kulturens værdi
maatte avgjøres efter den grad hvori den tjener men»
neskenes sedelighet og lykke. Problemstillingen var den
samme for begge partier; men svaret faldt forskjellig,
diametralt motsat ut. Oplysningsfilosofierne hævdet og
gjentok til trivialitet, at kulturen — oplysningen, kund«
skaperne, kunsten — var al sedelighets og altsaa al men»
neskelig lyksalighets grundvold. Naar alle mennesker
hadde tilegnet sig encyklopædien, naar de hadde over»
vundet uvidenheten vilde de bli sedelige og lykkelige.
I.ikeoverfor denne dogmatiske tillid til kulturens lyksalig»
gjørende almagt hævdet Rousseau det motsatte paradoks,
at kultur og sedelighet — og altsaa ogsaa lykke — var
uforenelige. Likeoverfor sin samtid hadde han sikkert
ret; han kunde med rette paaberope sig historien for at
bevise at kulturen ikke gjør menneskene bedre eller
lykkeligere; han kunde øse billeder fra den verden som
omgav ham, og som var sprækkefærdig av beundring for

: Paul Hensel: Jean Jacques Rousseau, p. 20. d’r. p. 32—33.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 23:26:07 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/jjrouseau/2/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free