- Project Runeberg -  Jean Jacque Rousseau / Gjennembrud og Kampe /
110

[MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Musik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

110

med stormende jubel og holdt sig længe, fyldte hus
etter hus, i konkurranse med de mest yndede italienske
operaer, hvad ikke engang Rameau formaadde. Og fra
Paris gik Devin du village til provinsen og utlandet og
viste overalt sin evne til at naa hjerterne og erobre
publikum. Om høsten (1753) blev der endog laget en
parodi, Les amours de Bastien et de Rastienne, en ære
som forutsætter stor popularitet; parodien gjorde næsten
like saa stor lykke som originalen, Théåtre italien var
fyldt kveld efter kveld lang tid utover, samtidig som man
gik i operaen og hørte paa Devin.

Der hævet sig naturligvis ogsaa enkelte fiendtlige
røster, en hr. de Bonneval som i sit «En eremits brev
til J. J. Rousseau» søkte at reducere hans sukces til
intet, og den bekjendte ondskapsfulde journalist Fréron
som med vanlig giftighet overfaldt teksten til Devin
og efter evne latterliggjorde dens meningsløsheter og
daarlige vers; andre, som Rousseaus forhenværende ven
Pére Castel, hans navne Pierre Rousseau fra Toulouse
o. fl., kom med insinuationer om at Rousseau hadde
stjaalet hele herligheten, baade musik og tekst, en mening
som, senere støttet av hans mange fiender, vakte en tem*
melig utbredt tiltro, skjønt den sikkert er ganske grundløs.

Men alle de kyndige var enige om at lovprise digter«
komponisten, Grimm, som var litt av en musiker, kom«
mer i sin Correspondance gang paa gang tilbake til
Landsbyprofeten og altid i de mest anerkjendende uttryk,
Marmontel, som selv er henrykt, fortæller at alle unge
piker kunde operetten utenad, d’Alembert komplimen«
terer Rousseau for hans ypperlige opera midt i pole»
mikken om teatret, selv musikere av faget, som Grétry,
har sterke lovord for den, og da Gluck saa stykket op«
ført i Paris, sa han til sin elev Salieri: «Vi vilde vei ha
gjort det anderledes, men vi vilde hat uret.» 1

Selv var Rousseau inderlig fornoiet med sit arbeide;

1 Cfr.Jansen : Rousseau als Musiker, p. 180 ff, hvor man foruten de
nævnte ogsaa vil finde en række andre rosende uttalelser om Devin.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 23:26:07 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/jjrouseau/2/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free