- Project Runeberg -  Jean Jacque Rousseau / Gjennembrud og Kampe /
118

[MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Musik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

118

øieblik maatte gripe ind: «Stille, mine herrer, stille!»
Og det motsatte parti besvarte naturligvis utfordringen
med samme mynt; tidligere hadde der inden den franske
leir været skarp strid mellem tilhængerne av Lully og
Kameau; men nu rakte lullister og rameauister hverandre
haanden til forsvar mot den fælles fiende. Det kom
stundom til skarpe sammenstøt, og der var ofte livligere
og mere stormende scener i parket end bak lamperækken.
Gardisterne strakte ikke til; — ikke før hadde de skaffet
ro paa den ene side, før levenet begyndte paa den anden.
De stilfærdigste mennesker blev høirøstede og balstyrige.
Fra operaen forplantet kampen sig til gater og kaféer og
saloner, og for at erobre hele Frankrike for den italienske
sak grep dronningehjørnet endelig til pennen; det be»
gyndte med Holbach, som i «Brev til en dame» muntret
sig lystig paa den franske musiks bekostning, og mange
fulgte efter. 1 Mest lykke gjorde Grimm med sin «Le
petit Prophéte de Böhmischbroda» (1753). Denne vittige
brochure som utkom anonymt, blev længe og haard»
nakket tillagt Rousseau, men han har ganske bestemt
fraskrevet sig den, hvad der dog ikke forhindrer at han
kan ha hat sin betydelige andel i den, og ikke bare i
den sproglige redaktion. Grimm og Rousseau var jo i
denne tid uadskillelige, og det var, som Jansen har paa»
vist, fra den musikkyndige Rousseau at den tyske ama*
tør for en stor del hentet sin musikalske lærdom og
sine musikalske meninger.

Fra kongehjørnet blev der »varet med den ene salve
efter den anden, det manglet ikke paa tungt skyts, men
der var ikke rigtig knald i det, denne side var sine mot»
standere ubetinget underlegen i literært talent, og dron»
ningens hjørne blev sittende med latteren paa sin side.
Publikum moret sig, man tok ikke hverken Holbachs
«damebrev» eller Grimms «lille profet» eller de andre

’ Sc Albert Jansen: Rousseau als Musiker, p. 190 ff. Fra dette
verk er ogsaa adskillig av det falgende om musikkampen og «musik;
brevet» hentet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 23:26:07 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/jjrouseau/2/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free