- Project Runeberg -  Jean Jacque Rousseau / Gjennembrud og Kampe /
122

[MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Musik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

122

ordstilling, at enhver musikalsk ønskelig inversion føles som
vold mot dets natur, hvad der gjør det stivt og ubøie«
lig og uimottagelig for musikalsk behandling. Det egner
sig fortrinlig til ræsonnement og filosofi, men litet til
poesi og slet ikke til musik. I motsætning hertil eier
det italienske sprog, ialfald i høiere grad end noget andet
levende sprog, selv om det ikke kan maale sig med
græsk, alle de egenskaper som det franske mangler:
klare fuldtonende vokaler, en præcis rhytmc, en letvint
og bevægelig ordstilling, hvorfor ogsaa den italienske
musik likemeget utmerker sig ved melodiøs sødme, rhyt«
misk sikkerhet og foredragets avvekslende mangfoldighet.

Av mangel paa virkelig musikalsk skjønhet maa den
franske musik derfor hjælpe sig med surrogater; da
sproget «sågodtsom umuliggjør enhver melodi, saa læg’
ger de franske musikere desto større vegt paa harmo«
nien; akkompagnementet, som efter sin natur skulde ind*
skrænke sig til at følge melodien og uthæve dens
momenter, faar selvstændig betydning, blir hovedsak,
overdøver sangen, og resultatet blir en hæslig støi isteden«
for vellyd. Det som er grundlov for ethvert kunstverk,
dets organiske enhet, forsvinder under alverdens kunstige
paabygninger, hvor det det gjælder, kun er at overvinde
tekniske vanskeligheter.

Rousseau tar for sig med stor grundighet de enkelte
bestanddele hvorav en opera er sammensat, arier, recita=
tiv, duetter osv. og viser med detaljkritik, hvor forfeilet
den franske musik er i alle sine bestræbelser, er ikke
ræd for at opløse og med knusende kritik at tilintet«
gjøre de berømteste og populæreste av tidens franske
musikstykker, og kommer tilslut til det summariske
resultat som jeg allerede har citeret.1

En sand syndflod av rasende avisartikler og bro«
churer var svaret paa Rousseaus musikbrev. Det var
ikke mere end han maatte vente; derimot kunde han
nok ha grund til at beklage sig over de vaaben som

1 Lettre sur la musique française. Sc Ocuvres XVI, p. 270—341.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 23:26:07 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/jjrouseau/2/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free