- Project Runeberg -  Jean Jacque Rousseau / Gjennembrud og Kampe /
123

[MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Musik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

123

blev benyttet mot ham; selv hadde han her, som altid,
trods al voldsomhet og alle overdrivelser været helt
igjennem saglig i sin diskussion, men man svarte ham,
nu som i kampen om den første Discours, ved at drage
hans person ind i striden og overfalde ham med grov»
heter som intet hadde med den franske musik at bestille.

I spidsen for injurianterne gik den beske Fréron, som
nu — i den sikre følelse av at ha hele det chauvinistiske
kobbel bak sig — ikke la nogen baand paa sin giftige
ordstrøm. «Det civiliserede Grækenland,» utbrøt han,
«maatte finde sig i at taale en Diogenes’ skjeldsord, og
oplevet at se en Herostrat blandt sine egne borgere.
Men til at frembringe disse to underlige karakterer,
brukte naturen dengang to individer; den var frugtbarere
og opfindsommere blandt os, da den forstod at forene
dem i en og samme person. Først var det kynikeren
som talte, skrev og lot som om han handlet i Rousseau;
nu er det mordbrænderen som med furiernes takkel i
sin haand vil lægge harmoniens tempel i aske.» — —
«Denne schweizer som ikke forstaar et ord av vort sprog,
taler om vor prosodi; denne den italienske tonekunsts
Don Quichote skriver om fransk musik og franske mus
sikere. Denne schweizermissionær som vil omvende sit
auditorium med stokkeslag, vil spille reformator for os.
Et rasende og vanvittig menneske er han som ikke selv
tror et ord av hvad han sier.»’’ 1 denne toneart ved»
blev Fréron aaret utover at forfølge Rousseau, og han
holdt skarpt øie med hvad der i samme aand fremkom
fra andre, og der var rikelige kilder at øse av. Caux
de Coppeval haaner paa vers og prosa tyskeren (o-. Grimm )
og allobrogeren (3: Rousseau), mot hvem alle egte fransk»
mænd pligter at stille sig i række og geled, Pére Castel

’ Fréron: Lettros sur quelques écrits de notre temps. XII, 266
osv. cfr. XII. 314 f.. XIII, 44 ff.. 71 ff.. 99-116. Citeret hos Jansen:
Rousseau als Musiker. 210 ff., hvorfra jeg ogsaa har hentet de fleste
citater fra de herhenhørende smaaskrifter, der, som rimelig, ikke har
været at opdrive hos os.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 23:26:07 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/jjrouseau/2/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free