- Project Runeberg -  Jean Jacque Rousseau / Gjennembrud og Kampe /
126

[MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Musik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

126

navns ære og nogen gjøgleres og operamakeres låve egen»
nytte og nogen damers og unge menneskers forfængelig»
het, som er stolte av at utmerke sig ved en latterlig sang.
Skjønt den franske urbanitet av og til har forglemt sig
likeoverfor mig, saa kunde det dog aldrig falde mig ind
at mene at et saa civiliseret folk, som utmerker sig ved
en saa straalende oplysning, som eier saamange værdi»
fulde talenter, som beriker Europa med saa mange udøde»
lige verker, og som jeg i omgang foretrækker fremfor alle
andre mennesker, at et slikt folk skulde tro sin ære av»
hængig av en musik som er utaalelig for ethvert ikke
forut indtat øre, eller av et talent som dets eget sprog,
fornuften, naturen, øret og alverdens enstemmige dom
negter det.

I anledning av dette brev om den franske musik blev
publikum oversvømmet av polemiske skrifter av en gan»
ske ny art; jeg erkjendte snart forskjellen mellem denne
strid og den foregaaende, den forskjellige tone hos for»
fattere (gens de lettres) og musikere.»

Alle angrep paa Rousseau og den italienske musik
nyttet imidlertid litet likeoverfor det store publikum,
operaen var og blev tom naar de franske stykker gik,
og fyldtes øjeblikkelig naar italienerne optraadte. Man
gav blandede forestillinger — av italienere og fransk»
mænd —, men da blev forholdet endnu mere aabenbart,
da teatret stod tomt den ene halvdel av aftenerne og
fyldtes den anden. Tilslut saa kongehjørnet, hvortil
naturligvis først og fremst hørte operadirektionen eller
musikakademiet, ingen anden utvei end at bruke magten,
og de bestemte sig til at avskedige italienerne; den 7de mars
1754 fandt den sidste opera»buffa»forestilling sted. —
«Italienerne er avskediget,» skriver Fréron. «Det skyldes
deres lidenskabelige tilhængere, som vilde undertrykke
alles hjerter og følelser og insulterte anderledestænkende.
Kampen hadde naadd det punkt hvor borgerne holdt paa
at komme i haandgemæng, og det var visdom av regje»
ringen i rette tid at hindre dette.» — Patrioterne kunde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 23:26:07 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/jjrouseau/2/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free