- Project Runeberg -  Jean Jacque Rousseau / Gjennembrud og Kampe /
127

[MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Musik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

127

atter puste frit, borte var nu «de skadelige dunster som
forpestet luften».

Ikke mindre vilkaarlig optraadte operadirektionen like*
overfor Rousseau. Man chikanerte ham paa alle mulige
maater, tilslut negtet man ham endog hans retmæssige fri
adgang til operaen og paa den mest saarende maate, idet
han offentlig blev tilbakevist i publikums overvær. Rous*
seau hadde, da le Devin blev antat, kontraktmæssig sikret
sig fri adgang til operaen for livstid, det var det eneste
honorar han forlangte for sit stykke; han undlot ikke
at gjöre sine retmæssige krav gjældende; men man fandt
paa utflugter, og det varte mange aar før man gjorde
sin uret god igjen.

Albert Jansen bruker de sterkeste uttrvk om det fran*
ske musikbrevs ypperlighet og betydning. Det horpr.
sier han, «ru den epochemachenden Werken in der
Entwickelungsgeschichte des Geschmacks und zu den
Meisterstücken der polemischen Schriftstellerei». Det sid*
ste forekommer mig at være en stor overdrivelse; Rous*
seau er ganske vist en glimrende polemiker, men han
hører dog ikke til de største, han kan, for at ta et eks*
empel fra hans samtid, efter min mening ikke sammen*
lignes med Lessing hverken i grundighet eller i lærdom
eller i vid eller i evne til at gaa ind i motstanderens
tankegang. Hvorvidt musikbrevet har været epokegjø*
rende i smakens utviklingshistorie, tør jeg derimot ikke
ha nogen mening om. Det er jo heller ikke her menin*
gen at gi nogen fremstilling av Rousseau som musiker;
hvad der interesserer os mere, er om vi i hans musi*
kaiske og musikkritiske arbeider kan gjenfinde de samme
tendenser som gjennemtrænger hans øvrige verker og
hele hans væsen i de aar vi nu beskjæftiger os med.

Paa en maate danner Le Devin og musikbrevet et
supplement til avhandlingen om kunsten og videnskapen;
i avhandlingen blev han, delvis paa grund av den form
akademiet hadde git spørsmaalet, drevet ut i paradoksale

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 11:49:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jjrouseau/2/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free