- Project Runeberg -  Jean Jacque Rousseau / Gjennembrud og Kampe /
128

[MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Musik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

128

overdrivelser, saa hans motstandere med en viss ret kunde
opfatte ham som en absolut fordømmer av al kunst og
videnskap; men at dette ikke var hans inderste mening,
fremgaar baade av enkelte uttalelser i selve Discours, og
endnu klarere i den maate hvorpaa han fastslog sine
meninger i sine forsvarsskrifter. Hvad han angrep, var
ikke saameget kunst og videnskap i og for sig som
tidens kunst og videnskap, filosofernes sofistiske verds»
lighet, literaturens sminkede utvorteshet.

I Discours og forsvarsskrifterne er det jo imidlertid
hovedsagelig videnskapen, først og fremst filosofien og
teologien, han vender sine vaaben mot, mens kunst og
literatur kun mere leilighetsvis drages ind i diskussio»
neu; meil i niusikbievet lar lian, bom vi har set, bestemt
standpunkt likeoverfor en enkelt kunstart, og her viser
det sig ialfald med al ønskelig tydelighet at hans angrep
gjælder, ikke musikken i sin almindelighet, men en be»
stemt musik. — Han gir sig ganske vist paa flere steder
i sine skrifter utseende av at han betragter det hele
musikvæsen som en bagatel, allerede i fortalen til musik»
brevet taler han med dyp despekt om «et folk som
lægger en latterlig vegt paa nogen sange, ... og blandt
hvilket man maa tale om musik med større forsigtighet
end naar det gjælder de alvorligste moralske spørsmaal»,
og han gjentar noget lignende baade i Confessions og i
det før omtalte selvbiografiske fragment; men paa det
sidste sted røber han sig dog i en anmerkning, hvor det
heter: «Der gaar omkring i Paris en overflod av ledig»
gjængere som av mangel paa beskjæftigede gjør sig til
dommere over det skjønne som de aldrig har følt, som
tilbringer sit liv med at befatte sig med musik uten at
elske den, med maleri uten at forstaa sig paa det, og
som forveksler virkelig kunstglæde med den forfængelige
tilfredsstillelse i at bli indrøket med smiger og gjøre
lykke hos narre.»’ Slik taler ingen kunsthater; og hele
musikbrevet er jo desuten et levende vidnesbyrd om,

1 Streckciscn«Moltou, I. c. p. 337, note.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 11:49:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jjrouseau/2/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free