- Project Runeberg -  Jean Jacque Rousseau / Gjennembrud og Kampe /
145

[MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Det primitive menneske. Samfundskritik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

145

godt undvære det; mange paastaar at sproget opstod i
det huslige samkvem mellem forældre og barn; de tæn*
ker sig de primitive mennesker stadig samlet i en og
samme bolig i intimt samkvem som nu. Men de hadde
jo hverken hus eller hytter eller eiendom av nogen art.
de bodde hvor det faldt sig, ofte bare én nat paa samme
sted; hanner og hunner parret sig tilfældig, eftersom de
møttes og begjæret meldte sig, uten at de trængte ord til
at si hverandre noget, og de forlot hverandre med den
samme lethet. Moren ammet sine barn og pleiet dem,
saalænge det var nødvendig; saasnart de hadde kræfter
til selv at søke sin tode, gik de sin egen vei, snart kjendte
de ikke hwrandre igjen. — Sprogets egentlige ophavs»
mand er vei barnet, som hadde mest bruk for at med*
dele sine behov til moren, men derav følger at der til
en begyndelse var likesaa mange sprog som der var indi*
vider, og det omvankende liv hindret nugei bestemt
idiom at fæstne sig. Rousseau gjør derefter en række
skarpsindige bemerkninger om alle de vanskeligheter som
maatte overvindes for sproget kunde utvikle sig til et
brukelig meddelelsesmiddel.

Alt dette viser hvor litet naturen har draget omsorg
for at menneskene skulde nærme sig hverandre, hvor
litet den har gjort for at lette dem bruken av sproget,
hvor litet den har forberedt deres sociabilitet, hvor litet
den har gjort for at knytte baand mellem dem. Og det
er ogsaa umulig at forstaa hvorfor et menneske i denne
primitive tilstand skulde behøve et andet menneske, mere
end en ape eller en ulv behøver sin like.

Man snakker saa ofte om hvilken elendig skabning
mennesket maatte være i slik ensomhet. Men hvis ordet
elendig overhodet har nogen betydning, saa betegner det
vei smertelige savn, legemlige og sjælelige lidelser, og
da vil det falde vanskelig at forklare hvad slags elendig«
het det er som kan ramme et frit væsen hvis hjerte er
rolig og hvis legeme er sundt. Rousseau spør hvilket
liv som er utaaleligst, det naturlige eller det borgerlige.

:0 — Rous,eau 11,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 23:26:07 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/jjrouseau/2/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free