Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Det primitive menneske. Samfundskritik
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
154
fødte barn, blir snart en kjær fornøjelse; man begynder
at betragte hverandre og selv at ville bli betragtet, og
offentlig anseelse faar værdi. Den som synger eller dan«
ser bedst, den smukkeste, den sterkeste, den behæn*
digste, den mest veltalende blir den mest ansete, og der*
med er det første skridt mot ulikhet gjort, og samtidig
mot lasten. Saaledes fødes paa den ene side forfænge*
Iighet og ringeagt, paa den anden side skam og mis*
undelse, — skjæbnesvangre elementer for menneskehetens
fremtid.
Hvad det herefter kommer an paa, er at utmerke
sig, at skafte sig andres agtelse, den kan ingen ustraffet
undvære, — en skade som forvoldes blir derfor tillike
en krænkelse, et tegn paa ringeagt for ens person, og
den kan ingen taale, derav opstaar hevnen, som gjør
menneskene grumme og blodgjerrige. — Paa dette stand*
punkt staar de fleste vilde folkestammer, og derav har
mange draget den forhastede slutning at mennesket er
grusomt av naturen, idet de har glemt at de vilde folk
alt har fjernet sig overmaade langt fra naturtilstanden.
Allikevel anser Rousseau, man skjønner ikke rigtig
hvorfor, dette utviklingsstadium for det lykkeligste. «Men*
neskenes utvikling,» sier han, «stod dengang midt imellem
den primitive tids indolens og vor egenkjærlighets rast*
løse virksomhet. Jo mere man tænker over det, desto
mere kommer man til det resultat at denne tilstand var
mindst utsat for voldsomme omveltninger og den bedste
for mennesket, og at han kun er kommet ut av den ved
et ulykkelig tilfælde —–. Betragtningen av de vilde
folkeslag — — — lærer os at menneskeheten var skapt
til for bestandig at bli staaende paa dette standpunkt,
at det var verdens sande ungdomstid, og at alle senere
fremskridt har været likesaa mange skridt, tilsyneladende
til individernes fuldkommengjørelse, men i virkeligheten
til artens forfald.»
Hvad der voldte ulykken, var arbeidets deling. Saa
længe man lot sig nøie med at sammensy sine klær paa
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>