- Project Runeberg -  Jean Jacque Rousseau / Gjennembrud og Kampe /
167

[MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Det primitive menneske. Samfundskritik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

167

holder den sedvanlige skildring av et (her ægyptisk)
uskyldig folk som lever i lykkelig uvidenhet om ærgjer«
righet og overflod. Den interessanteste av disse romaner
er imidlertid Gaudentio di Luccas Memoirer (1746), som
vistnok ikke er en fransk original, men som i en fri og
delvis utvidet oversættelse vakte megen opmerksomhed
her er det merkelige folkeslag placeret midt i Afrikas
ørken og heter mezzorianere; hos dem hersker absolut
likhet i broderlig samfund, de tror paa en høieste gud
og udødelighet, men har ingen kultusformer; de gjør
ingen forskjel paa mit og dit, er ikke hjemsøkt av eien*
domsdjævelen (le démon de propriété), kjender ikke det
ulykkelige hang ti! indbyrdes sammenligning som er kul«
tursamfundenes mare, og har i det hele en hel del træk
tilfælles med Rousseaus naturmenneske.

Lignende tendenser kommer i den første halvdel av
18de aarhundrede ogsaa tilorde paa teatret, tydelig og
utvetydig nok hos Deslisle i hans komedie Arlequin
sauvage (1721). «Harlekin vildmand» kommer til Europa
og ser for første gang den storartede kulturpragt som
her utfolder sig for hans øine; han lar sig ikke impo«
nere: «I er gale som med slik møie lægger jer efter et
utal av unyttigheter; 1 er fattige fordi I sætter jer lykke
i penge og andet fandenskap, istedenfor simpelthen at
nyde godt av naturen som vi, der aldeles ikke vil eie
nogenting for desto friere at kunne nyde alt. — I er
slaver av jeres eiendom som I foretrækker for jeres
frihet, — — — I er uvidende, siden 1 sætter jeres vis«
dom i at kunne lovene utenad, mens I ikke hører paa
fornuften som vilde lære jer at greie jer uten love–.»

1 en anden komedie av Deslisle: t imon le Misanthrope
findes likeledes skarpe angrep paa eiendomsretten, og i
Piron’s Arlequin Deucalion utbryter Harlekin, da han
har fundet en pengesæk: «Man kan kalde denne sæk
forbrydelsessækkcn eller den sande Pandoras æske. Hvilke
rædsler er ikke utgaat av den! Hvilke forbrydelser har
ikke kjærligheten til denne flitterstas voldt! Hvilket utal

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 23:26:07 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/jjrouseau/2/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free