- Project Runeberg -  Våra teater-förhållanden. Betraktelser och uppsatser /
147

(1870) [MARC] Author: Ludvig Josephson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Artisterne, Publiken och Kritiken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

publik af lägre halt, så har i Tyskland öfverallt
och i synnerhet i Berlin, der man föröfrigt aldrig
gerna kultiverat ens fransk högre dramatik, denna
art vunnit ett storartadt insteg inom alla
samhällsklasser, och det sämsta af Offenbach, ja, allt —
som ej ens i Paris kan ges, har der å
Friedrich-Wilhelmstädtiches Theater, en afgjord framgång. Det
låter dock förklara sig när man drar sig till
minnes att alla s. k. »Berliner-Possen» just roat denna
stads publik genom den »Blödsinn» (förståndsbrist)
som också utmärker de Offénbachska styckena. — Och
danskarna, g£ de oss ej det kraftigaste beviset på
hur man, genom att hålla på sitt eget, bildar en
afgjord böjelse hos publiken för det fosterländska?
De äga visserligen Holberg, Oelenschläger och Hertz,
som danat deras smak och Heiberg, Hostrup m. fl.; men
det är alldeles icke så farligt ställdt med oss, som
kunna visa Beskow, Börjesson och Runeberg, Lidner och
Ling, Hallman och Jolin ... de borde kunna hålla vårt
intresse vid lif och vi skulle icke, medan dessa
författare gåfvos på våra teatrar, råka på så
besynnerliga idéer som att tro det vi ej äga andra inhemska
författare än Blanche, som nu lefver upp på våra
småteatrar genom sina bearbetningar från tyskan samt
Hedberg och Hodell de der genom sin storartade
produktivitet och sina talanger snart sagdt äro de enda
svenskar hvars författarenamn visa sig på affischen.
Det blir kritikens skyldighet att hålla sina
påminnelser till teatrarne, på det försöket i vidsträcktare
mening äfven med de äldre författarne göres.
Likaså hvad vår svenska opra-litteratur beträffar.

När en så vänligt stämd kritik som vår sätter
dissekerknifven på våra svenska teaterstycken, både

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:36:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jlteater/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free