- Project Runeberg -  Ett femtiotal /
76

(1972) [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1972, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Radikalt och radikalism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

talsradikalismens insats blir tydligare. Man förstår
orsakerna till dessa felbedömningar, man känner dess
resultat.

Trettiotalet inleds i Norge med debatter som
exempelvis den om Conellys skådespel ”Guds gröna ängar”.
I Sverige hade pjäsen gett anledning till
visselkonser-ter och invektiv men i Norge blev den en riksfråga
i vilken regering, storting och snart sagt allt skrivande
folk i landet engagerades. En principdebatt om religion
och om konstens frihet. Nu tjugo år efteråt kan detta
i förstone synas något svårt att förstå. Pjäsen är inte
dålig, men den är heller inte något större dramatiskt
arbete. Den är en trivsamt naiv söndagsskoleberättelse
för stora barn, och till norska översattes den av
Ronald Fangen. Åtminstone det senare borde ju ha borgat
för att den inte var något som det bestående hade att
frukta. Men i den spända och uppjagade atmosfären
under trettiotalets första år hade reaktionen som
börjat vädra kvällsluft från kulturskymningen över
Tyskland tagit fasta på en liten detalj i skådespelet för
att kunna inleda ett generalangrepp mot de
förkättrade kulturradikala. I Conellys pjäs, liksom i de
medeltida moraliteterna, uppträdde Gud personligen
på scenen.

Det blev en hård och intensiv debatt, stortingsmän
framlade på allvar förslag om förbud mot konstnärlig
framställning av Gud och det heliga. De radikala
intellektuella av olika schatteringar slöt sig samman för
att skydda Conellys pjäs och använde sig av alla
medel från artiklar till organiserade visselkonserter.
överland tog tillfället i akt för att i
Studentersamfun-det angripa kristendomen och framföra kvalificerade
hädelser.Man lät åtala honom för hädelse, men han
frikändes och efter en hetsig stortingsdebatt skärptes
hädelseparagrafen i den norska lagen. Lex överland.

Men det viktigaste och allvarligaste med denna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:36:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jmef/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free